Skogbrukssjef Kai Børge Amdal opplyser at så mye som 15.000 dekar står klar for hogst. Dette utgjør 7.000 kubikkmeter tilvekst, hvor alt har brua på Rognes som eneste realistiske utkjøringsmulighet.

- For skogeierne utgjør dette tapte inntekter, og store verdier går tapt når det gjelder lokal foredling, sier Amdal.

Skogen som sokner til Rognes-brua har hvert år en tilvekst som tilsvarer 2,4 millioner kroner. Trekker man inn samfunnsverdien, kan skogbrukssjefen gange opp med 12. Da er det snakk om en verdi på 30 millioner kroner. Hvert eneste år. Hvis skogen blir stående vil den til slutt råtne på rot.

- Ei ny bru er raskt inntjent, hvis man regner sånn på det, sier Kai Børge Amdal.

Brua på Rognes er svak i utgangspunktet, og har blitt nedklassifisert på grunn av skader. I dag er det såvidt en moderne tømmerbil uten lass kan liste seg over. Og den må vende like tom tilbake. Det har ikke vært hogst av betydning på flere år, og skogeierne finner ikke økonomi i å kjøre traktor og tømmerhenger i flere kilometer ned til hovedveg.

Rognesbrua er eneste passasje for rundt 100 innbyggere på Rognes. Her er det flere gårdsbruk, og de som kjører lastebiler med kraftfor har ifølge Harald Rognes varslet at de vil sette inn større biler. De vil sprenge totalvekta på Rognesbrua. 24 gårdsbruk har jordbruksareal på nordsida av elva, med til sammen 1.151 dekar fulldyrka jord. Det er tre mjølkeprodusenter i området, og fem gårdbrukere som driver med sau, geit eller ammekyr.

Kommunestyret i Midtre Gauldal har vedtatt å forskuttere utgiftene til ny bru. Enhetsleder Stein Roar Strand opplyser at ny bru må inn i fylkeskommunens vegplaner før forskottering, og at kommunen jobber med dette nå.