17-årige Kim Anders Grytdal fra Gimse har diagnosen ADHD, og den fikk han i 1994. Da han gikk på Gimse skole fikk han datamaskin som hjelpemiddel.

Skolelei

På ungdomsskolen ble Kim Anders skolelei, og skolen ble et slit.

- Jeg fant meg ikke til rette, og vi skiftet lærer nesten annenhver uke. Da ble det trasig, forteller Kim Anders.

På åttende trinn ble det så ille at Kim Anders trengte annen opplæring enn å gå på vanlig ungdomsskole. Han fikk tilbud om å fortsette skolegangen gjennom Haugen opplæringsgård på Kvål.

- Jeg ville ikke ha fullført ungdomsskolen uten Haugen opplæringsgård, sier Kim Anders.

I åttende var han en dag i uka på Haugen gård, og så økte det på med to dager i niende og nesten hele tida i tiende. På Haugen opplæringsgård fikk Kim Anders prøve seg på praktisk arbeid samtidig som at han fortsatte med skolegangen. På gården har han snekret, vært med på friluftsliv, fått kjøre traktor og stelle med dyrene. Fra å synes kyrne var uvante, går han nå uten å nøle bort til nærmeste ku på enga.

Trengte hjelp

Etter ungdomsskolen startet han på Melhus videregående skole, og i dag er han ferdig med to år på faget teknologi og produksjon. Men heller ikke videregående skole ville blitt noen suksess uten Haugen gård. Mor Anne Karin Grytdal forteller at sønnen ble nedbrutt, og følte at han trengte hjelp da han kom i en depresjonsperiode. Legen bestemte at han skulle tas ut av skolen, og Kim Anders fikk komme tilbake til Haugen gård.

- Det ble for mye press, og jeg passet ikke inn i miljøet på skolen. Her er elevene greie, og jeg har ikke hatt problemer med noen. De fleste stiler opp, og det er ikke så mange å forholde seg til, forteller Kim Anders.

Les mer i torsdagsutgaven!

GÅRDSARBEID: På Haugen opplæringsgård har Kim Anders Grytdal blant annet få kjøre traktor, noe som har gjort at Kim Anders har trivdes bedre med livet sitt. Spesialpedagog Fritz Arne Haugen tror mange kan ha utbytte av å ha en annen type skolegang.