Statens vegvesen har beregnet at ny E6 mellom Melhus og Ulsberg vil koste 14,5 milliarder kroner. Denne strekninga kan bygges i løpet av fem år, opplyste avdelingsdirektør Kjetil Strand fra Statens vegvesen da Stortingets transport- og kommunikasjonskomite onsdag var i Midtre Gauldal.

Det mest rasjonelle vil være å gi vegvesenet frihet til å gå løs på de veiparsellene som er mest rasjonelle for vegvesenet, sa Strand.

- Kostnadene kan bli 5-10 prosent lavere med samordnet utbygging, forklarte Strand.

Ifølge beregninger vegvesenet har gjort, vil strekninga E6 Melhus-Støren koste 8,5 milliarder kroner. Her er det planlagt firefelts motorvei med 90-100 km/t. Strekninga Støren-Ulsberg er beregnet å koste 6 milliarder kroner. På denne delen blir det to-trefelts vei.

Forutsetninga ifølge Strand er forutsigbarhet når det gjelder finansiering, og at all planlegging og prosjektering er ferdig før anleggsarbeidene starter. I mai 2016 kan planene være klar, mener vegvesenet.

Raskest mulig gjennomføring er ord fylkesordfører Tore O. Sandvik gjerne hører. Han var til stede på orientering, og han mener det er bedre med 7 års byggetid enn 16-17 år slik Nasjonal transportplan legger opp til.

- Denne E6-strekninga er svært ulykkesbelastet, og det kan vi ikke være bekjent av. Ved raskere utbygging enn Nasjonal transportplan legger opp til, blir det færre ulykker og kortere bompengeperiode.

Ny E6 kan da være fullført i 2022 eller 2023, mener fylkesordføreren. Han opplyste at det er lokalt gehør for 3,5 milliarder kroner i bompenger. Staten må da dekke resten, noe som ifølge fylkesordføreren betyr minst 10 milliarder kroner.

- Vi gir blaffen i hvordan regjeringa finansierer veien bare den blir bygd, sa Sandvik.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik mener det er på høy tid at en av Norges mest ulykkesbelastede veistrekninger blir fornyet.