16. juni åpnet den nye Elkjøp-butikken på Moøya på Støren dørene, og tok inn utrolige 1,4 millioner kroner på den første dagen.

- Den gamle omsetningsrekorden vår var på 200 000 kroner, så vi fikk en flying start.

Les også: Knallhard konkurranse på Støren

Tempoøkning

Det sier Ole Aleksander Midthjell, som eier og driver Elkjøp på Støren. Han tok sats i fjor, og det har betalt seg.

- Vi har over doblet omsetningen, og tre ganger så mange kunder er innom på en dag, sammenlignet med tidligere.

De holdt til i Spjeldbakkan, i en liten butikk. I dag er butikken stor og minst like moderne som alle andre Elkjøp-butikker landet over.

Det har gått veldig bra, faktisk med et høyere tempo enn de hadde forventet. De har måttet øke opp bemanningen to ganger siden oppstarten. Kampanjene går også veldig bra.

- Vi har bestilt inn for lite varer gang på gang.

Et luksusproblem, fastslår Midthjell.

Les også: Finaleklar Elkjøp-sjef

Kutter åpningstiden

Kundene gir tilbakemelding på at butikken er bra, og at nå får de alt de trenger på Støren.

Som Midthjell vektla da han åpnet butikken; de er avhengige av å stoppe handelslekkasjen inn mot trondheimsområdet.

I disse dager har de kortet ned på åpningstiden. Til nå har de hatt åpent fra 10 – 19. Nå holder de åpent til 18. Det gjør at alle kan gå ett skift, mot tidligere hvor de har delt dagen i to skift.

- Da kan jeg ha alle mann på jobb hele tida. Utfordringen før, var at vi var for få folk på morgen og kveld.

En konsekvens av den forkortede åpningstiden, er to færre ansatte. For driften tror ikke Midthjell det vil spille noen stor rolle. Som regel har det vært en til to kunder innom den siste timen.

Fortsatt tomt lokale

Omsetningen i fjor kom på 26 millioner kroner. Det inkluderte et halvår med drift i gammelbutikken. Midthell anslår at de vil ligge på 30 millioner kroner i år.

Næringsbygget, som også huser Bjørgen Treningssenter og Hugaasgruppen, har et mindre lokale som fortsatt står til disposisjon. Midthjell sa før åpningen at de primært ønsket kafédrift i bygget.

- Vi ser at vi kanskje må slippe til andre virksomheter, for å få leid ut, sier Midthjell.

Det har vært flere interessenter, også på kafédrift, men utfordringen har vært finansieringen.

Selv trives han veldig godt i jobben. Dagene er innholdsrike og krevende, og personalansvaret er noe han liker.

- Det å være interessert i folk er en forutsetning, hvis du skal drive butikk, fastslår han.