– Det er helt feil å bygge en vei med gårdagens løsning der to europaveier møtes, sier Jon P. Husby, ordfører i Skaun.

Betalt på forskudd

Ordfører Jorid Jagtøyen fra Melhus reagerer i likhet med ordførerkollegaen i Skaun, på at Statens vegvesen er pålagt å spare penger på Klett. Det planlagte planskilte krysset med påkjøringsramper skal nå erstattes med ei rundkjøring. I dag er det allerede rundkjøring på Klett, og Senterpartiet er skuffet over at bilistene i årevis har betalt bompenger til et prosjekt som ikke gir bedre vei.

Dessuten mener partiet at byrdene med bompenger må være likt fordelt på alle som passerer et bompunkt, og at Klett-bilistene ikke skal betale mer enn den som kjører inne i byen.

– Vi i randkommunene har betalt bompenger i fire år før det kom bommer i byen. Nå må det bli lik bomavgift i alle bompunktene. Hvorfor skal bilister som passerer Klett betale mye mer enn dem som bor i byen, spør Jagtøyen.

Vil ha noe annet tatt ut

Jagtøyen og Husby mener at dersom det er behov for å spare penger i Miljøpakken, er det bedre at Byåsentunnelen og Sluppenbrua tas ut framfor at innsparingene kommer på Klett.

Senterpartiet er svært misfornøyd med at det planlagte planskilte krysset på Klett ser ut til å bli erstattet med en billigere løsning, slik tegninger fra Statens vegvesen ifølge partiet viser. Husby viser til at samferdselsministeren lovte at det skulle bli planfritt kryss på Klett.

– Statens vegvesen er blitt pålagt å spare, sier Husby.

Les også: Frykter tomme E6-løfter fra Høyre

Les også: Mener fylkesordføreren driver E6-spill

Betaler for å sitte i kø

Ordførerne peker på at trafikkmengden stadig øker, og at folk nå står i kø langt inn i Melhus og Skaun på ettermiddagene.

– Her sitter innbyggerne i kø, og det er de temmelig lei av, sier Husby.

Senterpartiet er ikke imot Miljøpakken, og Jagtøyen kaller den genial. Derimot mener de at alle skal betale like mye i bompenger, og at randkommunene må få noe igjen for det bilistene fra deres kommuner betaler inn.

– Vi i Melhus kunne også tenkt oss å få penger til å forskjønne tettstedene, sier Jagtøyen.

Fylkesordførerkandidat Gunn Iversen Stokke reiser spørsmålet om hvorfor folk som kommer sørfra og skal til Flakk for å ta ferge til Fosen, må betale bompenger. Dessuten etterlyser hun mer midler til kollektivtrafikken, og viser til at det er fulle busser på E39. Bomstasjonen på Klett deler Klett-samfunnet i to, påpeker Jagtøyen.

For å få belyst om Miljøpakken er rettferdig overfor randkommunene, har fylkesvaraordfører Arne Braut (Sp) i fylkesutvalget etterlyst den lovte evalueringa. Senterpartiet synes det er underlig at Miljøpakken ikke har satt i gang evaluering tidligere, og at det måtte purres fra Brauts side. Nå har Miljøpakken lovt å komme med en rapport i høst.

Tidligere har trondheimsordføreren ønsket drivstoffavgift som alternativ til bompenger, og Husby understreker at det er helt uaktuelt for randkommunene å innføre drivstoffavgift.

– Sentralt vil Senterpartiet foreslå at bomavgifta for lastebilnæringa blir halvert, og at staten betaler for dette slik at følgen ikke blir at bompengeprosjektene forlenges, sier stortingsrepresentant Heidi Greni.