Snart tre år etter forrige konkurs, har Søpstad Smedforretning i Melhus begjært seg konkurs igjen. Daglig leder Ola N. Søpstad, mener at to storprosjekt fra forrige konkurs, de såkalte "Statkraftprosjektene", som ble hengende med "som et råttent eple" i den nye selskapsdannelsen, er en vesentlig årsak til uføret de nå er oppe i og som alene påført selskapet 2,5 millioner i tap.

- Noe vi har lært, og til tross for den situasjonen vi er midt oppe i, er vi fortsatt løsningsorientert, betror han Trønderbladet. Hele mandag satt han i møter med de ansatte, som han fortsatt føler er lojale og besluttsomme på å støtte opp om et nytt selskap som ble stiftet sist fredag. Dette er et selskap som kommer til å tilby bostyrer og pantehaver sine tjenester.

- Vi har en ordrereserve på vel 2,6 millioner kroner. Markedssituasjonen er god og vareleverandørene våre er fortsatt positive, understreker Ola N. Søpstad.

Et mini-Fosen

Søpstad Smedforretning har en gjeld på 6,4 millioner kroner og en bokført egenkapital på minus 2,1 millioner kroner. Etter å ha konstatert at egenkapitalen var tapt og etter at selskapet i samråd med sin bankforbindelse MelhusBanken hadde ført forhandlinger med de mest sentrale kreditorene om frivillig akkord, måtte en da staten ikke ønsket å gå inn på den løsning selskapet foreslo, begjæra konkurs. Skattefogden veltet på et vis lasset. Ola N. Søpstad føler han har noe til felles med Fosen Mek. sjøl om han opererer i et miniformat i forhold. Bostyrer er advokat Terje Lium og første skiftesamling er fastsatt til 10. mars.

Søpstad opplyser at etableringa av den nye smedforretninga etter forrige konkursen, blant annet baserte seg på overtakelse av kontrakter inngått av det konkursrammede selskapet. Denne prioriteringen av kundepleie har vist seg å bli helt avgjørende for den økonomiske situasjon selskapet viklet seg inn i. En gjennomgang av prosjektregnskapet viser at prosjekter med negativt resultat var basert på kalkyler før konkursen. Med få unntak viser prosjekt som er avsluttet med ny kalkyle et tilfredsstillende resultat. Tiltak som ble satt i verk for å øke salgspris og reduksjon av administrasjonskostnader har gitt liten effekt.

Kostbart "universitet"

Ola N. Søpstad synes de har snudd mange stener for å finne en løsning. Mellom annet har de ført samtaler med en del aktører innenfor bygningsbransjen om halv eller hel overtakelse av selskapet. Men disse samtalene førte heller ikke fram til resultater som kunne anbefales.

- Dette har vært et kostbart ¿universitet¿, smiler en sliten Ola Normann Søpstad, som sjøl har forlist en million kroner på konkursen.

- Men nå har vi sammen med våre ansatte anylsert situasjonen etter den forrige konkursen. Vi er enige om en del grep som må tas, og er med det som bakgrunn, relativt optimistiske tross alt.

Konkurs: Søpstad Smedforretning er konkurs for andre gang i løpet av tre år. Tjue ansatte er oppsagt og framtida uviss, sjøl om det finnes planer