Melhusfirmaet Devico har kompetanse på boring i grunnen, og denne kompetansen ønsker Statens vegvesen å benytte i forbindelse med prosjektet Ferjefri E39.

Fire borehull skal lages under Romsdalsfjorden, og disse kan styres nært inntil en planlagt tunneltrase. Kjerneprøver kan hentes opp for analyse. Ifølge ei pressemelding vil de fire hullene være fra 1500-2200 meter lange.

Prosjektleder Harald Inge Johnsen forteller på Statens vegvesens nettsider at det er en meget viktig og krevende jobb, som nå skal settes i gang for å kartlegge fjellet i mer detalj. Johnsen var for øvrig prosjektleder da ny E6 skulle bygges forbi Melhus sentrum.

- Devicos deltakelse i prosjektet er helt avgjørende for å oppnå et godt resultat av boringen. Prosjektet er beregnet å starte opp i april 2015 med en varighet på ett år. Entreprenørservice AS har blitt tildelt kontrakten som boreentreprenør av Statens vegvesen i konkurranse med et tysk og et svensk selskap, heter det i pressemeldinga.

Melhusfirmaet har hatt stor internasjonal suksess, og er blant annet tildelt Melhus kommunes næringspris. Andres leting etter gull, kobber og mineraler og behov for tunneler, har gitt millionoverskudd bortsett fra i 2013. Devico har spesialisert seg på retningsstyrt kjerneboring og avviksmåling av borehull, og de ansatte styrer borehull mot de viktigste områdene og tar samtidig kjerneprøver, opplyser Gjermund Vingerhagen i Devico.