17. september var oppdragsslipp for konkurransen First Lego League. Tema er i år «Animal Allies», og oppdraget er at deltagerne skal tenke på mennesker og dyr som allierte, som har som mål å gjøre livet bedre for alle. Noen ganger hjelper mennesker dyr, og noen ganger hjelper dyr mennesker. Denne gangen skal lagene gjøre møtet vårt med dyrene bedre.

Sponset med mat

14 elever fra 5.-7. trinn ved Hovin skole har siden 17. sept vært i full sving med programmering av robot, forskning og markedsføring. De har også hatt en til to øvinger i uka på kveldstid med foreldre.

Les også: Slik var det på lego league for hovinselevene

Elevene har spurt Coop Hovin om de kunne sponse mat på kveldsøvinger, og butikken har stilt opp med frukt, gryn og yoghurt til elevene. Flere elever jobbet også i høstferien. Det har vært et fruktbart samarbeid mellom skole og hjem, hvor foreldre kan bidra med sin kompetanse, sitt nettverk og veilede barna sine i prosessen.

Hjelper hverandre

Hovin stiller med to lag i år, og i tillegg stiller også Gimse skole med to lag. Rett før høstferien kom det flere elever fra Gimse skole for å ha opplæring i programmering av EV3- roboter som brukes i konkurransen. Her fikk elever lære av elever, og elevene fra Gimse brukte ikke lang tid på å forstå programmering av EV3-roboter. Det er mange oppdrag som skal løses på robotbordet. Elevene må programmere roboten for å utføre oppdragene, men også bygge roboten best mulig slik at den kan løse de fleste oppdrag.

Les også: Lader opp med musikkvideo

I tillegg til oppdrag på robotbordet skal det også skrives en forskningsrapport hvor de skal finne en problemstilling, forske og undersøke og finne en innovativ løsning på problemet.

Dyrevelferd

Det ene laget har tatt for seg dyrevelferd. De har lest, ringt rundt til veterinærer og fagmiljø, snakket med bønder, hatt spørreundersøkelse på Domus på Støren, besøkt Norsk Kylling på Støren og Eidsmo slakteri for å finne ut om dyr har det bra i Norge. De har funnet ut at det er god dyrevelferd i Norge, men det er forbedringspotensial. De har funnet ut at kalven ofte blir stresset når den tas bort fra mor, så de kom opp med en innovativ ide om et kalveteppe. Tanken er at mor har dette på seg, slik at lukta av mor sitter igjen i teppet og at kalven har dette teppet med seg i en overgangsfase. De har spurt forskere om ideen , og de syntes det var en god ide.

Viltpåkjørsel

Det andre laget har fått med seg at viltpåkjørsel er et stort problem. Dyr blir drept og mennesker ofte skadet. De har lest mye om tema. De har kontaktet og besøkt fagmiljø. De har fått svar fra bl. a Volvo Norge, Statens veivesen og Vitenskapsmuseet. De har funnet ut hvilke tiltak som finnes i dag, kostnader og hvilke tiltak som er mest effektive. De har kommet på en innovativ ide om en spray som de har kalt «Viltskræmmer`n». Tanken er at sprayen brukes på områder hvor vilt ofte krysser veien, slik at viltet ikke går over. Ideen er lansert til fagmiljø og de har spurt om løsningen er bra, hva sprayen bør inneholde og kostnader. 12. nov er finalen på NTNU og da skal over 20 lag i Trøndelag konkurrere mot hverandre i robotkjøring, fremføre og redegjøre for forskning, teknisk løsning , stand og markedsføring.

Hovin skole