For noen er sykling en helårsaktivitet, men for de fleste av oss starter syklesesongen med bar asfalt og varmegrader i luften. Når flere og flere syklister inntar veiene er det nesten ikke til å unngå at det oppstår en og annen konflikt. Bilister lar seg provosere over syklister som ligger flere i bredden, og syklende tyr noen ganger til «fingeren» når sjåfører presser på bakfra for å komme forbi. På grunn av den milde vinteren har elevene på syklelinja ved Melhus videregående skole trent ute stort sett i hele år. Mange av dem, om ikke alle, har kjent på ubehaget i trafikken.

- Jeg har opplevd bilister som har spyttet og sprutet vindusspylevæske, forteller Sebastian Hedley.

Torsdag syklet sykleelevene utover mot Flakk og i møtet med tungtransport blir de myke trafikantene sårbare. Det skal ikke mye til for å skape farlige situasjoner, derfor oppfordrer ungdommene folk til å roe ned i trafikken.

- Ikke stress med å komme forbi, vi sykler ikke så sakte. Og du taper ikke så mye tid på å vente litt. Kjør forbi når det er trygt å passere, er oppfordringen fra Hedley og kameraten Lars Bakk Stjern.

De erkjenner at de også har et ansvar for å unngå farlige situasjoner.

- Det går begge veier. Hvis det er mye trafikk legger vi oss inn én og én. Generelt sett er det bra, men det er enkelte tilfeller, sier Stjern.

- Det går som regel bra og jeg gruer meg aldri til å dra ut og trene, sier Hedley.

Idrettsfaglærer Brent Landsem tror frustrasjonen mellom syklende og kjørende vil innta avisspaltene og kommentarfeltene også i år. I likhet med elevene oppfordrer han til å stresse ned i trafikken.

- Vær litt tålmodig og kjør forbi når det er klart. Samtidig er det viktig at vi syklister roer ned og slipper biler forbi. Vi snakker om det i gruppa og sykleforbundet har også ti kjøreregler for hvordan vi skal opptre i trafikken. Det handler om å bruke sunn fornuft, mener Landsem.

Lars Bakk Stjern (t.v.) og Sebastian Hedley har begge fått kjenne på bilistenes sinne på kroppen, men sykleelevene synes det har blitt bedre de siste årene. Foto: Thomas Olsen