Styringsgruppa for nytt travanlegg har vraket Melhus som framtidig lokalisering. Travanlegget var tenkt lagt til Vollmarka.

Dyrkamark

- Det er på grunn av grunneierne og veldig sterke føringer fra Fylkesmannen. Vollmarka ligger midt i et landbruksområde, og det ville blitt nesten like tungt som å ta dyrkajorda på Klett, sier Trond Rønningen, leder for styringsgruppa.

Prismessig lå Melhus dårligst an av de tre alternativene som gjensto. Skulle Melhus velges, ville det totalt koste 183,6 millioner, mens ventet prislapp for Orkdal er 104,5 millioner kroner og 110,2 millioner kroner for Klæbu. Det framkommer av styringsgruppas rapport som nå er lagt fram.

I tillegg til sterk motstand fra Fylkesmannen, lå det inne pris for innløsning av tre bolighus samt 141 millioner kroner til grunnerverv i Melhus.

Valgte Klæbu

Styringsgruppa valgte Klæbu, og Trond Rønningen som selv bor i Klæbu, har stor tro på kommunen.

Rønningen sier at en forutsetning for at Klæbu kan velges, er at det blir ny fylkesvei dit. Dette er planlagt, og skal finansieres med bomstasjon på Torgård.

- Vi har et mål om at anlegget i Klæbu vil stå klart til Sommertravet om tre år, og vi håper at det allerede høsten 2015 kan kjøres trav der, sier Rønningen.

Rønningen mener at det ikke vil være noe problem for travfolket å kjøre til Klæbu.

- De fleste som har med hester, kommer sørfra og det vil være kortere å kjøre fra Melhus til Klæbu enn fra Melhus til Trondheim, sier Rønningen.

Når det gjelder Klæbu, ser styringsgruppa for seg at det også bygges en gondolbane til toppen av Vassfjellet.