Fjorten år er gått siden Melhus videregående skole først tokinitiativet til det som nå har utviklet seg til et svært så fruktbart samarbeidmed elevene fra Melhus’ vennskapskommune Taveta. Besøkene fram og tilbake harvært hyppige, og onsdag ankom en ny delegasjon kenyanere et solrikt Trøndelag.

– Vi har trivdes svært godt så langt, og jeg tror vi kanlære mye av hverandre, sier Leonard, som sammen sin lærerkollega Jeanita er medelevene til Melhus.

Elektrisk stemning

Trønderbladet møter de besøkende på elektrofag-avdelingen påvideregående-skolen fredag ettermiddag, der norske og kenyanske elever er ihektisk aktivitet over praktiske samarbeidsoppgaver. Ledninger kobles sammen, lyspærerantennes og elektrolærer Gunnar Overbye gløder over av engasjement og lovord omde tilreisende.

– Han ene her er i alle fall den fødte elektriker. Det hannettopp gjorde nå er noe elevene mine har holdt på med et halvår for å mestre,sier han humørfylt og farter videre mellom arbeidsstasjonene.

– Dette kan vi lære av

Mye av formålet med besøket er nemlig å utveksle erfaringer.Både lærere og elever skal observere og lære av hverandresundervisningsmetoder.

– På skolen vår er undervisningen i stor grad teoretisk. Herer elevene er mer involvert i aktivitetene, og vi ser jo her hvor bra detfungerer. Den mer praktiske tilnærmingen er helt klart noe vi kan lære av, sierLeonard, som selv underviser i geografi og handelsfag.

Liten klimainteresse

Om vi er praktisk anlagte når det kommer til yrkesrettetutdanning, er saken en helt annen når det gjelder å ta vare på miljøet, menerMelhus-lærer Merete Wishman, som er ansvarlig for Kenya-samarbeidet.

– På Timbila er de veldig opptatt av miljøvern og har mangepraktiske tiltak rettet mot dette i skolehverdagen. Her i Norge lærer vi mye omdet, men gjør ingen ting, sier hun.

De to skolene har på forhånd kartlagt holdninger tilmiljøvern og vannforbruk gjennom spørreskjemaer, der det kommer fram at denorske elevene nærmest ikke bryr seg når det gjelder å tilegne seg kunnskap omglobale klimautfordringer.

300 trær

Lærer Leonard tror årsaken til dette er at mange av denorske elevene ikke «trenger» å tenke på dette fordi de hele tiden har alt detrenger rundt seg.

– Det er ganske annerledes i Kenya, hvor tilgangen på vannvarierer.

Taveta ligger ved foten av Kilimanjaro, noe som gjør at deheldigvis har tilgang til grunnvann. Likevel, klimaforandringer gjør at snøenpå fjellet smelter, noe som i det lange løp vil føre til at de mister vannet.

– Like før vi kom hit plantet vi over 300 trær, så vi venterat det er litt grønnere når vi kommer tilbake, sier Leonard fornøyd.

Variert program

Under Trøndelagsbesøket står aktivitetene i kø for gjestene.Ikke bare skal de være med i en del av undervisningen, de skal også blant annetbo hjemme hos elever og lærere fra Melhus i helgen. Onsdag kveld byr på enkulturell aften med innslag fra begge hold, og mandag går turen til vann- ogkloakkrenseanleggene på Jonsvatnet og Ladehammeren.

Kenyanerne bor på Trøndertun, og skal være i Melhus helt tilneste lørdag. I september reiser Melhus-elever ned til Taveta for å besøkegamle venner på skolen.

Elever fra Melhus videregående og Timbila High School løser oppgaver sammen. Foto: Foto: Elling Finnanger Snøfugl