Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsket seg firefelts motorvei med 110-sone fra Melhus til Ulsberg, og Nye Veier gikk i gang med å kartlegge om dette er mulig ut fra terrengforhold. Ifølge Nye Veier vil samfunnsnytten gå opp om ny E6 får 110-sone.

Nye Veier kom i fjor til Melhus formannskap for å drøfte hvordan E6 fra Melhus og sørover kan få 110-sone, og opplevde selv at hastigheten på dagens E6 er lav slik at representanter fra selskapet kom forsinket til møtet i formannskapet.

Strekningene

Trønderbladet har tidligere skrevet om at Statens vegvesen som bygger E6 Soknedal med 80-sone i tunnel og 90 km/t ellers av topografiske hensyn, har vært i samtaler med Nye Veier om at det ikke skulle bli 110-sone i tilknytning til E6 Soknedal. Nå har Nye Veier kommet fram til at 12 kilometer av den 108 kilometer lange strekninga fra Melhus til Ulsberg får lavere hastighet enn 110 km/t.

På nettsida til Nye Veier beskrives hvilke strekninger som veiselskapet foreslår ikke skal få 110-sone. Disse er: Fra Prestteigen til Håggå ved Støren (sju kilometer): 100 km/t i sørgående retning, fra og med Korporalsbrua og i to kilometer (to felt): 90 km/t, Skjærlitunnelen: 90 km/t, Vindalslitunnelen på nesten to kilometer: 80 km/t fordi tunneler over 500 meter ikke kan ha gjennomgående midtrekkverk, Ulsbergtunnelen (to nordgående og ett sørgående felt): 80 km/t og fra nytt Ulsbergkryss og 800 meter (trefelts vei): 90 km/t.

Heller ikke E6 Ranheim-Åsen får 110-sone hele veien. Fra Ranhem til Væretunnelen vil Nye Veier ha fire felt og 100-sone, og veiselskapet foreslår 90-sone fra og med Sandfærhusbrua til Værnes.

Reguleringsplaner

Nye Veier skal fremme reguleringsplaner for ny E6, og det er de berørte E6-kommunene som vedtar reguleringsplanene. Disse planene skal blant annet beskrive veilinja.