Om man lytter hva lærere mener er problemet i norsk skole, svarer de ofte at tiden ikke strekker til. En av grunnene er, enkelt og greit, for mange elever per lærer. Med for liten tid til hver enkelt elev blir det vanskelig å drive tilpasset opplæring.

Skal du drive tilpasset opplæring må du kjenne hver enkelt elev, du må kjenne hele eleven. Du må skape en relasjon til eleven og holde den ved like. Det er da gode læringsmiljø oppstår og det er da læring skapes. Lærere ønsker å se hver enkelt elev hver dag og hjelpe den fremover i læringsløpet. Dette er en vanskelig oppgave når man står i en klasse der det sitter 30 forskjellige individer med helt ulike behov.

Melhus SV vil kjempe for at læreren skal få tid til hver elev. Vi vil at lærertettheten i hele grunnskolen økes. Målet er 15 elever per lærer for 1.-4. trinn og 20 elever fra 5.-10. Videre vil vi begrense testing og rapportering, samt få inn flere helsesøstre inn i skolen, og la lærere bruke tiden sin på det de kan best, nemlig undervisning.

Melhus SV tar kampen for en god skole for alle elever!

Brit Eva Eidsmotredjekandidat Melhus SV