- E6 forbi Melhus sentrum er ikke glemt. Statens vegvesen var veldig tydelig på at den "glemte" traseen har best standard. Hvis vegvesenet skulle bygge den, ville den ha havnet sist på prioriteringslista likevel, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Stor trafikk

E6-strekninga forbi Melhus ble åpnet for drøyt ti år siden, og har to felt. Midtdeleren kom på plass etter politisk press. Trafikken er stor på strekninga, og i perioder er det saktegående kø mellom Søberg og Kvål. Politikere har ønsket at strekninga skal utvides til fire felt.

Men det kan ikke statsråden love skjer med det første.

- Vi ser på om den skal legges inn i vegvesenets portefølje eller inn i Nye Veiers portefølje. Det betyr nødvendigvis ikke at strekninga tas først, sa Solvik-Olsen under et møte Melhus Fremskrittsparti hadde med statsråden tirsdag.

Melhus Fremskrittsparti hadde bedt om et møte med statsråden for å få høre mer om når ny E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg får byggestart, og de ønsket å høre om hvor den nye godsterminalen kommer.

Om antall felt

Statsråden viste til at Nye Veier har som mål å bygge firefelts vei når de bygger ny vei.

- De kan bygge to felt nå, og så utvide om 10 år. De må vurdere om det blir ekstrakostnader ved å rigge ned og så rigge opp igjen senere, sa Solvik-Olsen.

Byggestart

Solvik-Olsen kunne ikke love snarlig byggestart for E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg, og han mener at trønderne kan være glad for at Nord-Trøndelag får være med på E6-pakken. Den strekninga mener Solvik-Olsen ville ha kommet langt fram i tid, og at Nye Veier er en mulighet til å få realisert ny E6 i Nord-Trøndelag.

Det er ofte lange køer på E6 Melhus fordi det ikke er nok kapasitet på veien. Foto: Gunn Heidi Nakrem