Dagens servicebygg har ulike fasiliteter for fiskere, og nå ønsker Siri Stav og Finn Buan å sette opp et tilbygg med 10 overnattingsrom. Søknaden skal behandles av Melhus formannskap i dag.

Ifølge søknaden planlegger de å redusere antall campingvogner med samme antall for å imøtekomme ønsket fra fiskere om pakke med overnatting og fiskekort. Servicebygget ligger ikke langt unna Gaula, og et lite stykke unna gårdstunet på Horgøien.

Jernbaneovergang

For å komme til gården og servicebygget, må folk krysset jernbanesporet. Siri Stav og Finn Buan mener at kryssingspunktet er oversiktlig, og at det er liten risiko for påkjørsler. De mener at trafikken til og fra gården ikke vil øke, og de forklarer at trafikken av campingvogner over jernbanesporet kan bli redusert om de kan tilby overnattingsrom i stedet.

– Dersom Horgøien fortsatt skal være et attraktivt tilbud i markedet for laksefisketurisme, må vi gjøre endringer i produktet vårt for å imøtekomme etterspørselen. Laksefiske i Gaula er den klart viktigste turistattraksjonen i Melhus kommune, men pr. i dag beskrives tilbudet innen overnatting og servering som dårlig, skriver Stav og Buan i begrunnelsen for søknaden og viser til plan for reiseliv og turisme i Melhus.

Rådmannen mener det er uheldig med utbygging på gården fordi området er flomutsatt og fordi det kan bli enda mer trafikk over jernbanesporet. I høringsrunden kom det ingen merknader fra Statens vegvesen, men Jernbaneverket viser til Miljødepartementet som innførte en bestemmelse da reguleringsplanen skulle stadfestes.

Ifølge bestemmelsen må det være en ny over-/undergang på plass før det kan tillates en fast campingplass ved Horgøien. Antall campingvogner skal ikke overstige 30. Jernbaneverket mener at dersom Stav og Buan får bygge 10 overnattingsrom, kan det innebære at disse rommene blir brukt utenom fiskesesongen og at trafikken dermed over jernbaneovergangen øker betydelig. Togene kan ha en hastighet på 130 km/t, opplyser Jernbaneverket.