– Det er bittert å høre at vi er strenge. Ingen slår oss på antall løyver, sier leder Mikal Kvaal (H) i komité for teknikk og miljø.

Innskjerping

I fjor innskjerpet komiteen at det skal være maksimalt ti turer med snøscooter, og reaksjonene har ifølge Kvaal, ikke uteblitt.

– Jeg vet at mange er misfornøyde med det de mener er for strengt. I Melhus gis det tillatelse til ti turer, og jeg tror ikke folk bruker hytta mer enn det. Det er litt leit å høre at vi er strenge, men Melhus er ikke streng. Vi har vedtatt de samme reglene som Midtre Gauldal og Meldal. Kommuneadministrasjonen behandler søknadene om løyve, og jeg stoler på at de gjør det rette, sier Kvaal.

Samtidig har Statens naturoppsyn vært kritisk til at det er så mange løyver i Melhus, og mener at mange løyver kan føre til mer ulovlig kjøring. Kontroller i Flåmarka og ved Håen har vist at ikke alt er som det skal være, og det har vanket anmeldelser og gebyr. Kvaal forteller at Statens naturoppsyn har bedt om å få komme til komiteen for å snakke om snøscooterkjøring.

– Oppsynet kommer ikke før 26. april fordi de ikke hadde anledning før, opplyser Kvaal.

I Melhus er det gitt over 300 snøscooterløyver. Dersom en for eksempel har mer enn 2,5 kilometer fra brøytet bilvei til hytta, kan en søke om løyve.

Leiekjøring

– Andre kommuner har leiekjøring, og er strengere på utdeling av løyver. I Flåmarka er det ikke leiekjøring etter det jeg kjenner til, men det er det ved Håen. At vi har så mange løyver, kan være at vi i Melhus har mange hytter som ligger mer enn 2,5 kilometer fra vei. I fjor uttalte fylkesmannen en bekymring rundt antall løyver, forteller Kvaal.

Kommunestyret vedtok å utsette arbeidet med planlegging av snøscooterløyper, og i stedet prioritere annet planleggingsarbeid.

– I Selbu er det led, men en får ikke kjøre til hytta. Det vil ikke bli slik i Melhus at en får kjøre til og fra hytter når vi får snøscooterløyper i 2020, sier Kvaal.

KOMITELEDER: Mikal Kvaal (H) er leder for komite for teknikk og miljø. Foto: Gunn Heidi Nakrem, TB