Eierne av Høvdingplassen slipper mest trolig å bygge om Høvdingplassen innvendig, og i stedet får de ja til å heve fortauet utenfor. Derimot har Melhus kommune fått gjennomslag for at kjørebanen i miljøgata ikke skal heves slik Solem:arkitektur har søkt om.

Midlertidig brukstillatelse

Høvdingsplassen har bare midlertidig brukstillatelse fordi bygget ikke har fått universell utforming. Leilighetene fra andre etasje og oppover er tatt i bruk, mens næringsarealet i første etasje ikke er innflyttet. Etter et møte i forrige uke, ser det ut til at Sør-Trøndelag fylkeskommune og Melhus kommune er enige om ei løsning. Den går altså ut på at eierne slipper å bygge om innvendig, mens fortauet kan heves. Imidlertid fører hevinga av fortauet til at det ikke blir parkeringslommer utenfor bygget fordi disse ville bli så skråstilt at bilister ville ha opplevd dem som ubehagelige når det er vinter og glatt, opplyser virkskomhetsleder Jakob Storrø.

Rådgiver Erik van der Veer opplyser at fylkeskommunen går med på ei løsning som innbefatter miljøgata og fortauet framfor innvendige tiltak i Høvdingplassen.

– Jeg tror alle blir tilfreds med løsninga, og denne blir rimeligere enn en innvending ombygging. Vi håper på en ferdigstillelse raskest mulig. Utbygger må betale, sier van der Veer.

Melhus kommune har ikke gitt Høvdingplassen varig brukstillatelse fordi bygget ikke har universell utforming. Under bygginga har det oppstått en høydeforskjell som skal være på 40 centimeter. Hva som har skjedd, ønsker ikke Solem:arkitektur å gå inn på.

Nøyaktig hva løsninga går ut på, vil ikke van der Veer gå inn på siden han har ferie. Derimot sier han at løsninga ikke er helt lik med den som Solem:arkitektur har søkt om. Den innebærer en heving av miljøgata og fortauet. Dette har Melhus kommune og Statens vegvesen motsatt seg. De mener at brøyting og annet vedlikehold vil bli vanskelig om miljøgata blir opphøyd forbi Høvdingplassen. I stedet har Melhus kommune lansert ei løsning som altså går ut på å gjenoppbygge kjørebanen slik den opprinnelig var.

Innvendig

Fortauet blir justert ved at fortauet heves i nordenden, mens det blir ei parkeringslomme i sørenden.

Solem:arkitektur er ikke blitt orientert av fylkeskommunen om hva som blir den endelige løsninga. Sivilarkitekt Heike Schmidtko opplyser at firmaet ikke har prosjektert en ombygging av Høvdingplassen før forslaget om heving av miljøgata er blitt vurdert.

– Det ville ha blitt en god del utfordringer med en innvendig ombygging, og vi har poengtert at det ville bli veldig mye bedre å få til ei utvendig løsning. Saken har pågått lenge, og jeg tror melhusbyggene har ventet på ei løsning, sier Schmidtko.

Melhus kommune er også glad for at saken nå ser ut til å ha blitt avgjort.

– Vi har ventet lenge på et svar fra fylkeskommunen, sier virksomhetsleder Jakob Storrø.

Når?

Miljøgata er fylkeskommunal, og fylkeskommunen avgjør hva som blir den endelige løsninga. Storrø sier at siden det ikke er kommet en endelig avklaring, må planlegginga avventes. Han håper at ferdigstillelse av kjørebane og fortau gjøres så fort som mulig. Mest trolig må bilister belage seg på ny stenging av miljøgata og omkjøring mens dette arbeidet pågår.

– Etter det vi kan se, er det ikke behov for politisk behandling eller en anbudsrunde. Her må vi bare få satt i gang. Det hadde vært ideelt om dette kunne gjøres i sommer, sier Storrø.

Bussholdeplassen ved skysstasjonen skal også gjøres ferdig. Ett annet moment er kloakkledninga i miljøgata, som gikk tett. Melhus kommune holder på å skaffe seg en oversikt over hva det kostet, forteller Storrø.

– Det har vært mye fram og tilbake og mange hensyn å ta. Mange har hatt en mening om ting. Vi har vært opptatt av den faglige diskusjonen, sier Storrø.

Bygging av Høvdingplassen førte til at kommunestyret vedtok et regelverk for bruk av kommunal gategrunn, og Storrø tror et slikt regelverk kan gi kortere byggetid og stenging av gater.

–Av det som har skjedd, har vi lært at det hadde vært fint med en sentrumsplan, og den er i farta, sier Storrø.