150-årsfeiringa for Throndhjem Støren-banen ble litt av en jubeldag. Mange møtte opp for å være med på feiringa.

Jubileumstoget som ble trukket av et lokomotiv fra 1954, var fullsatt da det rullet ut fra Trondheim sentralstasjon lørdag morgen.

Ombord var inviterte gjester som jernbanedirektør Elisabeth Enger, representanter for Jernbaneverket og NSB, politikere, fylkesrådmann Odd Inge Mjøen og reisende som hadde kjøpt billett. Kommunikasjonssjef Dag Svinsås antyder at det var 150-180 personer på toget. Vognene er fra 1960-1970-tallet. Etter 3,5 timer kom toget inn på Støren stasjon der det var smekkfullt av follk.

Tre ordførere holdt i løpet av arrangementet hilsningstaler, og alle understreket togets store betydning for Trondheim, Melhus og Midtre Gauldal . Alle kom med et håp om oppsving for toget, og det var også noe jernbanedirektør Elisabeth Enger kom inn på i sin tale.

Underveis i togturen som gikk i samme hastighet som i 1864 - i snitt 20 km/t var det flere stopp. På Heimdal, Melhus og Støren var det underholdning og på sistnevnte sted taler. Som seg hør og bør var det hornmusikk og korsang, og på Melhus fikk Tore Johansen og Ivar Gafseth opp stemning.

Ombord i toget spilte Ørnulf Holthe og Sigmund Sæther.

Ekstra livlig ble det på Støren da Bør (spilt av Torstein Fossmo) danset tango med jernbanedirektøren og snakket frampå om melk fra de størenske alper.

På Støren fikk publikum forklaring på hva "opptrænet" var: Trænet var engelske train, var betegnelsen på toget de første årene. Opptrænet var toget som kom fra Trondheim til Støren, og nedtrænet gikk til Trondheim.

Lokomotivet av typen Di3, er fra 1954 og oppbevares til vanlig på Hamar. Tre førere var i sving for å få toget trygt på vei sørover. Foran står museumsdirektør Andreas Dreyer, lokomotivfører Jens Otto Havdal som hadde fri fordi han hadde ført nattoget, Oddvar Voldum fra NSB, Amund Rasten fra Jernbaneverket, og Ronny Martinsen fra Jernbanemuseet.
På perrongen utenfor Støren stasjon var det mange som ventet på at jubileumstoget skulle ankomme. Foto: Gunn Heidi Nakrem
Kjellfrid og Kjell Lund fra Heimdal hadde tatt på seg tidsriktig antrekk, og var med jubileumstoget. De har reist mye med tog, og Kjell har mange slektninger som har jobbet på jernbanen.
På Støren serverte Frivilligsentralen jernbanekake og wienerbrød, og blant dem som hjalp til med serveringa var Astrid Hagestuen og Ingveig Skårvold (t.h).
O sole mio ble det da Tore Johansen og Ivar Gafseth underholdt da toget stoppet på Melhus.
På Støren ønsket ordfører Erling Lenvik velkommen, og i talen minnet han om den store betydninga jernbanen har hatt for Støren. Han kom også med vyen om at Trønderbanen burde forlenges til Midtre Gauldal.
Ordfører Jorid Jagtøyen sa i sin tale utenfor Melhus skysstasjon, at jernbanen har vært viktig transportåre for landbruksprodukter, og har fungert som en kjærlighetsåre.