Det mener varaordfører Stine Estenstad (H).

– Om vi ikke går for forskuttering, er det ikke annet enn å vente på at Nye Veier og Statens vegvesen kommer i gang med E6-bygging om 7–8 år, sier Estenstad.

Les også: Omdømmetap for næringsdrivende

Midlertidige

Estenstad mener i motsetning til ordfører Gunnar Krogstad (Ap), at det trengs midlertidige E6-ramper på Skjerdingstad. Hun viser til at tungtrafikken gjennom Søberg er en stor belastning for beboerne, og hun mener at belastninga er så stor at noe må gjøres så fort som mulig. Selv om det er kommet signaler fra Nye Veier om at de vil gå i gang med bygging av ny E6 fra Skjerdingstad til Ulsberg i 2022, mener Estenstad det er uklart om Nye Veier faktisk kommer i gang da. Det vil ifølge Estenstad, avhenge av om Nye Veier får store nok bevilgninger fra Stortinget til porteføljen i Trøndelag.

14 millioner

Ifølge ei beregning Rambøll gjorde for Melhus Utviklingsarena som driver Hofstad næringspark, vil bygging av E6-ramper koste 14 millioner kroner. Det opplyser Estenstad til Trønderbladet.

Manglende ramper på E6 fører til at trafikk til og fra næringsområder på Søberg går gjennom boligområdet på Søberg i stedet for rett ut på E6. Statens vegvesen har gjennom Nasjonal transportplan fått oppgaven med å utvide E6 Melhus fra to til fire felt, og da kan det bygges E6-ramper samtidig. Imidlertid er ikke utvidelsen av E6 lagt inn før i 2024. Samtidig har Nye Veier signalisert at de kan tenke seg å ta utvidelsen av E6 Melhus som en del av E6-strekninga Melhus-Ulsberg.

Forespørsel

Varaordføreren har sendt en forespørsel til lederen for komité for infrastruktur i fylkeskommunen der hun inviterer lederen til en befaring på Søberg. I forespørselen viser hun til at flere hundre lastebiler i døgnet går gjennom Søberg.

– Hofstad næringspark har fremdeles cirka 70 mål ledig areal for næringsetablering så trafikkbelastningen vil forverre seg. Det er også en stor ulempe for de bedriftene å måtte kjøre gjennom Søberg og Melhus sentrum for å komme ut på E6, skriver Estenstad i forespørselen.

Invitasjonen går til fylkeskomiteen fordi veien gjennom Søberg ble nedklassifisert til fylkesvei etter at det kom ny E6 som går utenom Søberg.

Les også: Mener flertallsgruppa er for defensiv

Må søke om forskuttering

Estenstad sier til Trønderbladet at hun har undersøkt muligheten for forskuttering.

– Vi må antakelig søke Stortinget om tillatelse til forskuttering, og det kan bli en prosess som tar tid. Derfor har jeg tenkt å invitere Nye Veier og Statens vegvesen for å høre om det finnes ei løsning. Hvis kommunen er med med litt penger, øker det velviljen, sier Estenstad.