134 ble drept eller skadd på E6 i Gauldalen i årene 2003-2007, og fortsatt blir mange rammet av trafikkulykker på E6. Ordfører Jordi Jagtøyen fra Melhus og ordfører Erling Lenvik fra Midtre Gauldal møtte de sørtrønderske stortingspolitikerne på torsdag i håp om at det settes av penger til ny E6 i Nasjonal transportplan. Planen skal behandles av Stortinget neste år, og det må bevilges 45 prosent mer enn det Statens vegvesen har foreslått, om det skal bli veibygging. De aktuelle veistrekningene er Skjerdingstad-Håggå og i Soknedal.

Ordfører Jorid Jagtøyen opplevde møtet som positivt, og hun sier at stortingspolitikerne ga ros til melhuspolitikerne for at de jobber for ei veilinje som ikke har noen innsigelser mot seg. Tirsdag skal Melhus formannskap vedta den E6-linja de mener kommunestyret bør vedta i september. Tidligere har et stort flertall i formannskapet stemt for at bondelagets forslag om å legge E6 i tunnel i Vassfjellet ikke skulle legges ut på høring. Nå står valget mellom eil veilinje på østsida av Gaula og ei på vestsida. Formannskapet har jobbet tett sammen med de instanser som kan fremme innsigelser for å komme fram til ei veilinje innsigelsesmyndigheter som Fylkesmannen, vegvesenet, NVE og fylkeskommunen kan godta.

Partiene har vært forsiktig med å uttale seg om hva de vil stemme for. Ordfører Jagtøyen sier at ingen får stemme blankt som Ketil Reitan (Sp) har antydet at han kan tenke seg å gjøre.

Under en befaring formannskapet var på tirsdag, sa fagsjef Harald Høydal hos Fylkesmannen at Fylkesmannen vil inngå kompromiss for å unngå at E6-saken denne gangen tar like lang tid som forrige E6-bygging. Da tok det 30 år. Nå håper politikerne på byggestart i 2018.