Under kommunestyremøtet 11. november vil Melhus SV spørre om veilinja for ny E6 bør behandles på nytt av kommunestyret.

SV viser til at Statens vegvesen har varslet at det ikke er mulig å legge ny E6 ved Klevahammeren på vestsida av Kvål fordi sprenging av fjellhammeren ansees som for risikabelt. I stedet kan ny E6 bli lagt ut i Gaula på denne strekninga.

Trønderbladet har tidligere skrevet om at grunneiere på Kvål mener at en flytting av E6 ut i Gaula, kan få dramatiske følger for det vernede vassdraget. Grunneier Geir Moholdt opplyste i Trønderbladets artikkel at det er ei svært viktig gytestrekninga på Kvål. Han frykter at laksefisket kan ta skade og at Gaula blir forurenset, om ny E6 kommer ut i elva.

- SV deler deres bekymring.  Som kjent er Gaula et varig verna vassdrag med unike kvaliteter og en viktig produksjon av laks og sjøørret. Mange familier blir berørt av ny E6 slik veien er vedtatt. Derfor er det urovekkende om antallet berørte familier nå øker, uttaler Aud Herbjørg Kvalvik (SV) i spørsmålet hun tar opp i kommunestyret.

Grunneiere på Kvål har foreslått at ny E6 legges på østsida av Gaula i stedet.

SV mener at det som kan oppfattes som vesentlig avvik i forhold til vedtatte planer, må utredes, høres og legges fram for ny behandling i kommunestyret.

Statens vegvesen viser til at de arbeider ut fra kommunedelplanen som kommunestyret har vedtatt, og at den viser vestlinja. Et stort flertall i Melhus kommunestyre vedtok at ny E6 skal gå på vestsida av Gaula, og dette alternativet har ikke fått noen innsigelse.

Assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim opplyser til Trønderbladet at Statens vegvesen har engasjert Sweco til å utrede konsekvensene med en utfylling i Gaula.