Forlengelsen av E6-tunnelen i Kleivahammeren på Kvål har ført til at tverrforbindelsen mellom E6 på vestsida av Kvål og over Gaula til Ler, har fått ny trase.

Sørsida

Statens vegvesens anbefaling er at tverrforbindelsen går over til sørsida av Ler sentrum.

- Kryss sør for Ler er optimalt for videre utvikling av tettstedet Ler, og for dem som bor på østsida av elva sørover mot Lundamo, sier assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim i Statens vegvesen.

Vegvesenet kom for ei tid tilbake fram til at den planlagte veilinja i Losengrenda på Kvål, ikke kunne gjennomføres som først planlagt. I stedet blir tunnelen gjennom Kleivahammeren forlenget, og det får altså konsekvenser for tverrforbindelsen mot Ler. Ei kryssløsning med tilknytning til gamle E6 sør for Ler sentrum, mener Statens vegvesen er den beste kryssløsninga, og den som vegvesenet vil legge inn i reguleringsplanen.

Før sørløsninga ble lansert på det nye kartet som ble presentert i mars for grunneierne, hadde vegvesenet idedugnader.

- Det er en lang vei fram til der vi nå er kommet, og det hr vært en lang prosess med vurdering av blant annet grunnforhold og flommål. Slik vi ser det, er dette totalt sett den beste måte å krysse elva på alle forhold tatt i betraktning, sier Espnes Landheim.

Utsatte hus

Mange venter spent på beskjed om hvor mange hus som blir berørt av ny E6, og Espnes Landheim forklarer at det ikke blir helt avklart før støyanalysen foreligger.

- Vi har ikke endelig oversikt over hvor rmange hus som må rives, opplyser Espnes Landheim.

Ny E6 er ventet å få byggestart i 2018-2019.

Statens vegvesen foreslår å legge det nye krysset ved "gamle" E6 på Ler, sør for Ler sentrum.