Den gamle lærdommen om å trå inn kløtsjen når du får sladd på glatta, gjelder ikke lenger, opplyser NAF.

Med antiskrens i moderne biler trenger en nemlig  ikke å trykke inn kløtsjen ved skrens.

– Mange kan ikke bruke førerstøtten som er i bilen sin. Derfor bør de komme på øvingsbanen og lære å kjenne bilen sin på glatta, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Alle NAFs øvingsbanerer åpne 12. oktober, både for medlemmer og de som ikke er det.

Utviklingen av førerstøttesystemer har vært formidabel. Selv en ti år gammel bil kan ha førerstøtte. De siste ti årene har det blitt solgt 1.167.198 nye biler med antiskrens. Av disse var 815.705 med manuell girkasse.

- De som kjører disse bilene burde benytte anledningen til å teste ut kunnskapene sine på en øvingsbane. Da vil de få seg en oppvekker hvis de bruker gammel kunnskap og bruker kløtsjen når bilen begynner å skrense, mener Engebretsen.

Salget av biler med automatgir har vært stigende de siste årene. Både de som alltid har kjørt med automatgir og de som er ferske med det, vil lære bilen sin å kjenne med en tur på øvingsbanen.

En annen mangel i kunnskapen til de fleste av oss er hvordan man skal bruke de ulike elektroniske sikkerhetssystemene i bilen. Dette kan man også få testet ut på den åpne dagen hos NAF.

-  I tillegg til å prøve egen bil på banen, kan alle som kommer også prøve kollisjonssimulatoren og oppleve en krasj i åtte kilometer i timen, opplyser Engebretsen.

Ungdom uten førerkort, men med trafikalt grunnkurs kan også kjøre på banen denne dagen.

De må ha med seg en ledsager som er minimum 25 år og som har hatt førerkort i den klassen du skal øvelseskjøre i uavbrutt i 5 år.

Kilde: NAF