Langs fylkesvei 656 i Soknedal ble det jublet da det endelig ble bestemt at strekningen skulle utbedres. Nå som arbeidet er i gang er innbyggerne derimot svært kritiske til kvaliteten.

– Vi har ventet i mange år på dette, og da er det veldig skuffende at dette ser ut til å gjøres halvveis. Det virker rett og slett som en billigløsning, sier Bård Vagnild i tirsdagens Trønderbladet.

Han er både oppvokst og bosatt i Vagnildgrenda, og følger nøye med på det som nå skjer.

Følger samme trasé

Utbedringen av den smale fylkesveien, også kjent som Vagnildveien, startet i fjor høst, og er ventet ferdigstilt i oktober. At veistrekningen på rundt åtte kilometer har hatt behov for en kraftig opprustning er det lite tvil om. Ifølge beboer Jens Haugen har dette vært planlagt helt siden 60-70-tallet, men lite har skjedd.

– Det var skisser på det, men ingen ting ble realisert. Siden den gang har hus blitt bygd som har sperret for en eventuelt fremtidig og mer fornuftig veistrekning, sier han.

Noen omlegging av traséen, som er et 50-50-spleiselag mellom Midtre Gauldal kommune og Fylkeskommunen, blir det heller ikke. Veien går i samme mønster, over bakketopper, mellom hus og gjennom trange gårdstun.

– Et stort gjørmehull

De to sambygdingene har tidlig i prosessen kommet med innspill til utbedring av flere utsatte og potensielt trafikkfarlige punkter, og trodde dette skulle bli tatt med i vurderingene. Nå føler de at de ikke har blitt hørt.

– Vi fikk ordføreren til å ta opp problematikken, og vi er skuffet over at kommunen nå heller ikke ser ut til å gå inn og kvalitetssikre den jobben som gjøres, sier Vagnild.

Vagnild og Haugen mener blant annet at veien fortsatt er for smal opp de bratte bakkene fra avkjørselen sør for Soknedal sentrum, og er skeptiske til at et nytt pukkdekke skal kunne løse problemene de har hatt tidligere. Noen asfalt får de ikke, ifølge planene.

– Slik situasjonen er nå har vi praktisk talt vært veiløs fra tidlig vår til langt ut i juni. Det har nesten ikke vært mulig å komme fram. Ikke på grunn av arbeidet, men på grunn av vårløsninga. Veien blir som et stort gjørmehull gjennom store deler av sesongen, mener Vagnild.

– Sparer seg til fant

I tillegg nevnes både utsatte bakketopper og trang passasje gjennom gårdstunene på Aune og Aarhaug. På sistnevnte tun passerer veien i en krapp sving mellom byggene kun én meter fra hushjørnet.

– Vi mener mer burde ha blitt gjort for å få en rettere og mindre kupert strekning, men det er ikke del av planen her. Det bygges rett og slett kun ut langs den eksisterende veien. Her sparer man seg til fant, mener de.

– Det som har blitt fylt på av masse så langt ser heller ikke særlig solid ut. Det minner om matjord. Vi får håpe dekket blir betraktelig bedre.

Tar selvkritikk

Det er Statens vegvesen som utfører jobben på vegne av fylkeskommunen. Midtre Gauldal-ordfører Erling Lenvik (Ap) påpeker at det er de som eier veien, men innrømmer at det kan oppfattes som merkelig at kommunen ikke har vært mer involvert i prosessen når de står for halve finansieringen.

– De har nok rett i mye av kritikken. Vi gjorde forsøk på å komme med innspill i fjor under et møte med fylkesmannen, men nå når prosjektet er i gang viser det seg at en del ting kan ses på som dårlig med tanke på at veien skal bygges for framtida. Jeg skjønner at det kan føles slik for de som er brukere av veien, sier han.

– Vi må nok ta en diskusjon med Statens Vegvesen om hvordan vi kan involveres i større grad, men nå er anbudene gjort og arbeidet i gang. Vi har ikke behandlet dette politisk eller kommet med innspill etter møtet i fjor. Vi må absolutt sørge for at vi får bedre prosesser i framtida, særlig der vi er inne med midler.

– Alle innspill blir vurdert

Prosjektleder i Statens Vegvesen, Andreas Tessem, har ikke vært tilgjengelig for kommentar denne uka, men leder i veiseksjonen i Sør-Trøndelag, Endre Rudolfsen, sier at det å forsterke i eksisterende veilinje er en vanlig måte å gjøre det på.

– Det er i tråd med fylkestingsvedtaket, sier han til Trønderbladet.

– Alle innspill blir tatt med og vurdert, men vi har en budsjettramme å forholde oss til og en bestemt måte å gjennomføre prosjektet på.

Han mener det er opp til kommunen å eventuelt finansiere asfaltdekke.

Jens Haugen og Bård Vagnild (t.h.) mener forsterkingen av Vagnildveien virker som en billigløsning med flere trafikkfarlige punkter. Foto: Elling Finnanger Snøfugl
Gjennom gårdstunet på Aarhaug går veien i en krapp sving kun én meter ut fra hushjørnet, slik Bård Vagnild her påpeker. Foto: Elling Finnanger Snøfugl