– Utenlandske turister som kommer til Norge blir sjokkert når de ser hva vi har av spennende kulturskatter, og når de oppdager at det ikke finnes noen som kan fortelle og vise dem fram. Laksefiskere og turister som søker informasjon får kanskje et kart i hånda, men ellers er det ikke så mye mer, fortviler Kjell André Brevik.

Han har sett behovet for guiding og proff formidling i flere år. Ikke bare til turister, men like mye til lokalbefolkning som vil vite mer. I april registrerte Brevik sitt eget firma «Borger og vandringer».

Bor på Hovin

Kjell André er nordmøring, men kjenner godt til Melhus-historien. Han har bodd i Melhus kommune siden 2009, og har nå hus på Hovin, midt i smørøyet for historiske perler, som han sier. 35-åringen er utdannet arkeolog, og har inntil nå vært freelancer i faget, og tatt oppdrag i skjæringspunktet mellom arkeologi og kulturformidling. Mange vil kjenne ham fra ulike vandringer, blant annet under den årlige Sagauka i Melhus. Brevik har også hatt mange andre oppdrag for Melhus kommune der han blant annet har registrert kulturminner, og for Sør-Trøndelag fylkeskommune, Bergkunstmuseet i Stjørdal og flere. For tida har han pappapermisjon, men har allerede fått avtaler gjennom firmaet sitt, nemlig under kulturfestivalen i Skaun i juni, hvor han skal være guide under en historisk vandring.

– Hvilket omfang tror du virksomheten din vil få?

– Nei, fåglarna vet. Det her er upløyd mark, og jeg er veldig spent. Jeg klar over at det er en nisje, men samtidig er det ingen andre som driver med dette som næring. Jeg går inn i et marked uten konkurranse, i alle fall når det gjelder profesjonelle aktører. Mange historielag driver et godt arbeid, men det jeg kjører i gang blir et annet tilbud, sier Brevik.

En stor lidenskap

Han sier det er en lidenskap å bli kjent med kulturminner, søke i historien og formidle arkeologi og kulturhistorie. Under arbeidet med kulturminneregistrering i Melhus kommune bidro han med kunnskap om gravfeltet på Skjeggstad på Hølonda, og til at den såkalte Jutulsteinen ble gjenreist der den hørte heime.

– Min aller største interesse ligger i bygdeborgene. Mange av dem er ukjente, eller vi mangler kunnskap om dem. Jeg blir nysgjerrig som et barn når jeg kommer i kontakt med slike borger, sier Kjell André, som fant det naturlig å ta inn borger i navnet på enkeltpersonforetaket sitt.

Bred nordmørsdialekt

Han ønsker å profilere seg via en egen nettside som er under utvikling, og har også etablert seg på Facebook. Brevik vil også ta kontakt med Gaula natursenter og Opplev Trøndelag for å markedsføre seg.

Brevik sin formidlingevne toppes av en rendyrket dialekt, som vekker oppsikt hos hans tilhørere. Han legger vekt på å bruke sitt opprinnelige talemål fra Valsøyfjorden. Men engelsk står heller ikke fjernt for nordmøringen, og han innser at han må utvikle sine tilbud også for engelskspråklige.