First Lego League er en kunnskapskonkurranse for barn og ungdom mellom 10 og 16 år, som har blitt arrangert hvert år siden 2000.

I 2014 deltok 865 lag i de skandinaviske finalene. På verdensbasis deltok over 265.000 barn fra 80 land i 2014, og det er forventet at over 290.000 barn og unge skal delta i 2015, ifølge nettsidene deres hjernekraft.org.

Stor suksess

Årets oppdrag ble lagt ut den 12. september, og i dag er det lokale finaler i hele Skandinavia. I Midt-Norge avholdes denne på NTNU Gløshaugen, og på onsdag kveld var det altså generalprøve på Hovin skole, som i år stiller med to lag.

– Generalprøven arrangeres vanligvis i Trondheim, men prosjektleder spurte om det var mulig å kjøre den i Melhus, og da sa skolen og FAU ja, forteller rektor Rune Krogstad.

Og dette klarte de med stor suksess. Generalprøven ble åpnet av Hovin Youngstars akkompagnert av et søppelorkester, noe som var helt i tråd med årets tema i Lego League. Det er nemlig håndtering av avfall. «Fra reduksjon, innsamling, sortering, til smart produksjon og gjenbruk – Hvordan skal vi løse utfordringen i fremtiden?»

Populær musikk

Lagene har arbeidet i ukevis med en sammensatt oppgave. De har måttet finne en problemstilling knyttet til dagens avfallshåndtering, og skaffe seg informasjon om temaet. Så har de designet en nyskapende løsning på problemet, som så skal presenteres.

I tillegg har lagene bygget og programmert roboter, som helst skal fungere feilfritt på banen under finalen på Gløshaugen.

11 lag møtte til generalprøve på Hovin, og deltakerne gikk igjennom tre robotrunder, teknisk presentasjon og forskningspresentasjon. Det var et yrende liv alle kroker og rom.

– Det gikk kjempebra! Musikkinnslaget ble så populært, at Hovin Youngstars ble spurt om å opptre på Gløshaugen også, forteller Krogstad.

Et unikt samarbeid

De to Hovinslagene gjorde det bra, men har likevel småjustert litt til dagens finale.

Hensikten med Lego League er å øke interessen for teknologi og vitenskap, og i tillegg fører det til et unikt samarbeid mellom hjem og skole, mener Krogstad.

– Det har gitt skolen et faglig løft, og ikke minst skole-hjemsamarbeidet. Her får foreldrene engasjert seg sammen med barna i skolesammenheng, på en veldig bra måte, sier han.