Statens vegvesen gir opp å legge ny E6 på den omstridte fyllinga i Gaula på Kvål, og anbefaler heller å forlenge den 4,7 kilometer lange tunnelen.

Forbi problempunktet

I stedet for fylling ute i elva eller å sprenge bort Klevahammeren, foreslår altså Statens vegvesen at tunnelen mellom Kvål og Lundamo forlenges med 500 meter. Den forlengede tunnelen vil gå gjennom Klevahammeren.

Dette kom fram under et godt besøkt informasjonsmøte for grunneiere i Losen og Kåsen tirsdag kveld.

Ulike alternativer

Delprosjektleder Magnhild Rømyhr fra Statens vegvesen begrunner valg av forlenget tunnel med at det er stor risiko forbundet med å sprenge bort deler av Klevahammeren for å gi plass til en vei i dagen. Store steiner kan falle ned i dalbunnen, og det er også fare for grunnbrudd i Gaula.

Fylling i Gaula er også forlatt av vegvesesenet etter at Sweco i sin rapport sier at ei fylling kan gi fra middels til store konsekvenser. Bru forbi Klevahammeren regnes som geoteknisk svært krevende, og er heller ikke ei løsning vegvesenet vil gå videre med.

Konsekvensen av forlengelse av tunnelen slik at den blir 5,2 kilometer, er at krysset mot Ler må flyttes lengre nord.

Ikke fornøyd

Grunneierne uttrykte under informasjonsmøtet skuffelse over planen om en forlengelse av tunnelen, og de mener at kommunestyret burde revurdere sitt vedtak om å legge E6 som vestlinje. I stedet ønsker de å få lagt E6 på østsida av Gaulal.

- Vi er ikke fornøyd med alternativene, sier gårdeier Ann Kristin Losen Moholdt.

Det nye krysset vil komme rett utenfor kjøkkenvinduet til familien.

Ektemannen Geir Moholdt peker på at det nye alternativet vil føre til at alle husene ved tunnelutløpet på nordsida og tre hus ved Loa må rives. I tillegg kan et bruk være i faresonen, mener han.

- For oss er det en selvfølge at de ikke legger ny E6 i Gaula, sier Moholdt.

Underdirektør Harald Høydal hos Fylkesmannen sier til Trønderbladet etter møtet, på at ingen blir helt fornøyd med E6-linja, og at den er lagt i et trangt dalføre.

- E6-linja ble et kompromiss. Veien skal fram, og det vil koste. Landbruksmyndigheten sa at den beste jorda er på østsida. Vi har full forståelse for at grunneierne er bekymret, og vil jobbe for sin sak, sier Høydal.

Høydal sier også at Fylkesmannen ga sin støtte til alternativ 2 a (vestlinja).

Les også: om fylling i Gaula

Grunneiere mener at Melhus kommunestyre tok beslutninga om E6-linja, på feil grunnlag.