¤ Det kan ryke tre til fire hus i boligfeltet på Prestteigen, som ligger langsmed fylkesvei 30. I tillegg: ett til to hus langs E6 ved Gaula bru.

¤ Det ser ut som det blir et veikryss ved Håggåtunellen likevel.

¤ Det blir en tunell på 2,5 kilometer der dagens to tuneller går.

¤ Skolene og barnehagene på Liøya ser ut til å berge.

¤ Ny bru parallelt med dagens Gaula bru

Dette er noen av hovedpunktene i den foreløpige planen for ny E6, parsellen Prestteigen på Støren til Gyllan på Hovin. Den ble lagt fram på et åpent informasjonsmøte på Gauldal skole- og kultursenter på Støren torsdag kveld.

Endelig plan i november

Lars Bjørgård i Statens vegvesen presiserer at dette ikke er den endelige reguleringsplanen. Den satser de på å ha klar i slutten av november. Da blir den sendt ut til kommunene for behandling.

Men: De har kommet langt i planleggingen, og dette er slik ny E6 ser ut til å bli på strekningen.

Bjørgård sier det har vært en utfordrende parsell å jobbe med, delvis på grunn av utfordrende grunnforhold. Særlig gjelder dette strekningen hvor de to tunellene Brattlitunellen og Håggåtunellen ligger langs Gaula.

– Det var jo her raset i 1345 gikk, det er dårlig grunn her, sier Bjørgård.

Les også: Handelsstanden i Soknedal venter spent på ny vei

Går med hus

De ser seg nødt til å bygge én sammenhengende tunell lenger inn i fjellet, som vil bli omtrent 2,5 kilometer lang.

Tre til fire hus i boligfeltet på Prestteigen, langs fylkesvei 30, vil måtte innløses. Dette for å få til kryssløsningen. I tillegg kan det gå med ett eller to hus som ligger langs E6, ved dagens Gaula bru, ifølge Bjørgård.

Dagens bru vil bestå, så vil det bygges ei parallell bru. Veien skal være på fire felt, og den nye brua kommer på vestsida av dagens Gaula bru, forteller Bjørgård.

Les: Tror fortsatt på bygging av E6

Skole og barnehager består

Det har vært knyttet spenning til hva som skjer med området Liøya, hvor to barnehager og barneskolen ligger. Det ser ut som de ikke vil bli løst inn.

– Veien vil komme litt lenger inn mot området akkurat i kurven som går rett utfor barnehagen. Men heller ikke så mye. Det blir en lokalvei der som i dag, sier Bjørgård.

Rundkjøring

Kryssløsningen vil komme der hvor dagens kryss på Prestteigen er. Bjørgård forteller at de har vurdert flere alternativer, men at de vil anbefale et såkalt rutekryss. Det vil si med ramper opp til krysset, og at selve kryssløsningen blir en rundkjøring.

Et annet hett tema, har vært ønsket om å beholde en avkjøring nord for dagens Håggåbru. Dette ser det nå ut som det blir.

– Det ligger an til å bli på- og avkjøringsramper nord for Håggåbrua, som Midtre Gauldal ønsket, sier Bjørgård.