Faktisk ble vinnerideen for Rema 1000 sendt videre til ledelsen i Reitangruppen, så god syntes kjøpmann Tom Roger Stamnli på Remabutikken på Støren, at ideen var.

FORELDREKVELD: Innovasjonscampen ble avsluttet med en foreldrekveld, hvor elevene presenterte sine løsninger både for foreldre og juryene som gikk rundt.

Bonusordning mot matsvinn

Remas oppgave gikk på å få kundene til å handle mat som holder på å gå ut på dato. Vinnergruppa bestående av Michael Nilsen, Ingrid Berg, Anne Gildset og Øystein Enlid, fikk både publikumsprisen og Rema 1000-prisen for sitt forslag. Deres forslag var å ta i bruk fordelsappen til Rema, hvor kundene får ekstrabonus ved kjøp av varer som snart går ut på dato. Når de har samlet opp nok poeng, får de en premie: En restekokebok, som nettopp har oppskrifter som tar utgangspunkt i rester.

– Vi tenkte at folk gjør mer når de får premie for det, sier Michael Nilsen.

De synes innovasjonscampen var en artig og utfordrende uke. Det var gøy å gjøre noe nytt, noe annerledes.

BASKETKURV OVER SØPLA: Denne gjengen vant GSK-prisen for sitt forslag om å henge basketkurver over søppeldunkene, for å få folk til å kaste søpla i riktig dunk. Fra venstre: Oskar Riseng, Marius Bakkebø og Gitte Gunnes. I tillegg var Akvile Polite med i gruppa, men hun var ikke tilstede denne kvelden.

Klespose når du handler

Lærer Ingvald Hokseggen skyter inn at elevene virkelig har lært mye, og at de har vært innom læreplanen i alle faser av dette arbeidet. Bare at de kanskje ikke helt er klar over det selv, fordi skoledagene er såpass annerledes.

Hvordan få folk til å levere inn alt av tekstiler, var oppgaven fra Fretex. Vinnergruppa besto av Ida Morseth, Matz Øverby, Askill Grande Aune og Noor Elise Elsouri. De lanserte flere løsninger.

– Det ene er at de må reklamere mer, mange vet ikke at de skal levere inn ødelagt tøy også. Det andre er at Fretex kan samarbeide med andre klesbutikker, slik at folk får med poser for gjenvinning og gjenbruk når de handler klær. Det tredje er å sette containere utenfor barnehager og skoler, så kan foreldrene dumpe klær samtidig med at de dumper ungene, ler gruppa.

De forteller at det var vanskelig både å velge oppgave, og finne gode løsninger.

FRETEX-PRISEN: Denne gjengen fikk Fretex-prisen. De hadde flere løsninger på utfordringen med at altfor mye tekstiler kastes i søpla. Fretex bør reklamere mer, de bør samarbeide med ulike kleskjeder slik at kunder får med poser for gjenvinning når de handler, og containere bør plasseres ut ved barnehager og skoler. Fra venstre: Ida Morseth, Askill Grande Aune, Matz Øverby og Noor Elise Elsouri. Foto: Ingvald Hokseggen

Basketkurv skal samle søppel

Gruppa som vant GSK-oppgaven, besto a Marius Bakkebø, Akvile Polite, Gitte Gunnes og Oskar Riseng. Utfordringen på GSK er at det tidvis flyter av søppel, særlig i kantina.

– Vårt forslag var å sette opp en basketkurv over hver søppeldunk. Da blir det artigere å kaste søppelet, forteller Marius Bakketrø.

De forteller om en annerledes og spennende uke på skolen.

– Det var spennende. Vi måtte tenke på en litt annen måte, forteller Gitte Gunnes.

Presenterte sine løsninger

Innovasjonscamp, som tidligere ble kalt gründercamp, begynner å bli godt etablert. Det er Ungt Entreprenørskap som står bak dette. På Støren ungdomsskole valgte de å kjøre campen over en uke, hvor de jobbet med dette i de fagene som er relevante for nettopp dette. Totalt brukte de ti skoletimer på campen.

De avsluttet prosjektet tirsdag 30. januar, med en foreldrekveld. Her presenterte alle gruppene sine prosjekter på hvert sitt klasserom. Foreldre og juryen gikk rundt i rommene, og alle gruppene fikk tre minutter på å presentere sin løsning.

Juryen kåret vinnerne, og hver vinnergruppe fikk 1000 kroner i premie, sponset av næringslivet. Gauldal Energi, Rema 1000, GSK og Soknedal sparebank sponset hver sin premie på 1000 kroner. Soknedal bakeri sto for servering på foreldrekvelden. I tråd med prosjektets tema, tok de med varer som ikke hadde blitt solgt den dagen, og ellers hadde blitt kastet.

– Det var vanvittig mye mat, sier Hokseggen.

Interessert næringsliv

Det var en fagjury fra hver oppgavestiller, som Fretex, Rema 1000 og GSK. I tillegg var Ungt Entreprenørskap representert i juryen. Publikum på det de mente var det beste forslaget, som resulterte i publikumsprisen.

– Det er første gang vi kjører dette i 8. trinn. Det er noe vi håper å få implementert. Det virker som næringslivet er veldig interessert i å være med, vi har fått bare positive tilbakemeldinger, sier han.

Skolen sitter også med et klart inntrykk av at foreldrene var imponerte over sine barn og opplegget.

Oppgavene elevene fikk:

Fretex: Brukte klær skal ikke kastes, selv om de er ødelagte, slitte og hullete. De skal gjenvinnes. Hvordan skal dette implementeres i husholdninger? Hvordan skal Fretex få gitt ut gjenvinnings- og gjenbruksposer til husstander?

Rema 1000: Folk kjøper ikke mat som har begrenset holdbarhet, selv om prisen blir satt ned. Dette fører til stort matsvinn. Hva kan vi gjøre for å oppmuntre folk til å kjøpe mat som holder på å gå ut på dato?

GSK: GSK er sertifisert miljøfyrtårn. Men særlig i kantina flyter det av søppel til tider. Hvordan kan vi få elever og lærere til å kaste søpla i riktig søppelkasse?