- I år har vi satt rundt 23 kilometer med rekkverk, og det er til sammen en god innsats for sikkerheten til de som ferdes langs vegene, sier byggeleder Øyvind Bernhard Mæhle i Statens vegvesen i en pressemelding.

Formålet med rekkverk er å redusere skadeomfanget på mennesker og materiell mest mulig ved utforkjøringsulykker. Rekkverk skal fungere slik at det ved påkjørsel leder kjøretøyet langs rekkverket til kjøretøyet stopper, eller leder kjøretøyet tilbake til kjørebanen, men ikke lenger enn at det unngår å kollidere med møtende kjøretøy.

Mye gammelt rekkverk

En meter rekkverk koster mellom 400-3.500 kroner meteren. Det vanligste rekkverket kommer i snitt på 600 kroner per meter. Bakgrunnen for prisforskjellene er styrkeklassen rekkverket er i. Til sammen er det mer enn 800 km med rekkverk langs fylkesvegnettet i Sør-Trøndelag. Mye er gammelt og fungerer ikke slik det skal lenger, og er modent for utskiftning.

– Derfor ble det gjort en stor jobb med rekkverksutskifting i år, og det vil være behov for det i årene fremover også, sier Mæhle.

Ras på fv. 30

Blant annet har disse vegene fått rekkverk:

  • Fv. 708 i Aundalen i Melhus er det gamle rekkverket fjernet og kanten forsterket, før det ble satt 1165 meter med nytt rekkverk på strekningen.

  • Fv. 30 på Singsås er det satt 300 meter med rekkverk etter at vegen ble forsterket etter å ha blitt skadet i et ras som gikk over vegen og jernbanen i fjor.

  • Fv. 671 på Hovin er det satt 325 meter med rekkverk langs vegen mot en bekk.

  • Fv. 709 i Skaun er det satt 325 meter med rekkverk.