Statens vegvesen har startet opp arbeidet med å lage reguleringsplan på E6-strekningen fra Gyllan på Hovin til Prestteigen på Støren, og inviterte torsdag kveld til åpent informasjonsmøte i kinosalen på GSK.

Ønsker tilbakemeldinger

Interessen var stor - rundt 80 personer tok turen. Flere måtte sitte i trappene da salen ble fylt opp av berørte grunneiere og andre som ville høre mer om planene.

– Det er ingen som vet like mye om strekningen som dere som bor og virker her. Nå vil vi gjerne ha innspill. For oss er det for eksempel viktig å få oversikt over ting som ikke står i de offisielle kartene, uttalte Lars Bjørgård, som er prosjektleder i Statens vegvesen for strekningen Ulsberg - Melhus.

Håper på godkjenning i 2016

Prestteigen - Gyllan er den femte og siste delen de nå skal regulere. Statens vegvesen har utarbeidet et planprogram som beskriver planprosessen og hva som skal konsekvensutredes i planarbeidet. Høringsfristen på planprogrammet er 5. oktober.

Den detaljerte reguleringsplanen fra vegvesenet og Norconsult, som har fått oppdraget med å utarbeide sjølve planen, skal etter møter med og merknader fra grunneiere og andre berørte legges fram i midten av 2016, før kommunestyrene i Melhus og Midtre Gauldal skal fatte vedtak før 2017. Det er i alle fall den foreløpige planen, ifølge Bjørgård.

To nye tunnelløp

Det anbefalte alternativet fra vegvesenet ser nå ut til å bli en firefelts motorvei med to nye tunnelløp for Brattlitunnelen og Håggåtunnelen.

Det blir nytt planskilt kryss ved Prestteigen, ny bru over Gaula for nordgående trafikk, to nye felt øst for eksisterende vei fra Prestteigen til Håggån for nordgående trafikk, og fire nye felt med delvis gjenbruk av eksisterende vei fra Håggån og nordover til Gyllan på Hovin.

Dette og de andre skisserte alternativene finner du blant annet på vegvesenets hjemmesider.

Vil vite om lokale forhold

Den største utfordringen er at dagens E6 ligger tett inntil ei bratt fjellside på østsida, og elva Gaula på vestsida, noe som kan gjøre det krevende å finne gode løsninger.

– Det er mer direkte berøring med dyrkamark i Melhus enn i Midtre Gauldal, selv om en mindre del av veien går der, opplyste prosjekteringsleder Jon Einar Lien.

– Vi ønsker tett kontakt med grunneiere og andre berørte, og vil gjerne ha så mye info som mulig om lokale forhold. Det gjelder alt fra private ledningsnett og brønner til stier, driftsforhold og mulige deponeringsområder til overskuddsmasser.

Jon Einar Lien informerte. Foto: Elling Finnanger Snøfugl