I Hallsetheimens gamle produksjonskjøkken lages den lekreste mat for restaurant- og hotellmarkedet samt for salg i dagligvarebutikkene. Kokkene lager forretter, sauser og hovedretter av kjøtt og fisk, og disse blir enten bearbeidet videre av kokkene på restaurantkjøkkenene eller blir til ferdigmat for deg og meg.

Ferdigmat

Konseptet ferdigmat er beholdt helt siden starten i 1997. Da var omsetninga på tre millioner kroner. I fjor hadde bedriften 21 millioner kroner i omsetning og et overskudd på drøyt ti prosent. I år venter daglig leder Manfred Kurtseifer ei omsetning på 23-24 millioner kroner. De første årene var lokalene akkurat passe store, men nå produseres det så mye at nybygg er nødvendig. Planene er lagt for et bygg på 2000 kvadratmeter, men det er ikke bestemt om bygget reises i Klæbu eller i Trondheim. Produksjonskjøkkenet har de selv pusset opp, og det vil de selge når nybygget er ferdig. - Vi har ambisjoner framover, og ønsker å bli en sentral produksjonsdel i Midt-Norge innen foredling, sier Kurtseifer. Høy kvalitet, ren mat, lite allergifremmende og økologisk mat er det Kurtseifer og driftssjef John Forseth ønsker skal være karakteristikker for bedriften. De eier bedriften sammen, og de synes det er kjempespennende å være med på utviklinga som ser ut til å være at stadig flere av oss ønsker å kjøpe maten mest mulig ferdig og klar for oppvarming hjemme.

Mest til Østlandet

80-90 prosent av maten de lager leveres på Østlandet. - Vi har en jobb å gjøre i trondheimsmarkedet, sier Kurtseifer. Matpartner leverer til hele Scandic-kjeden, større enkelthotell, grossister og Smartclub i Norge. Nå lanserer de konseptet ”Aroma”. Konseptet innbærer vakuumpakket ferdigmat der rettene er klar til oppvarming i varmt vann. Vitaminene bevares, og en får sausen, risen og kjøttet hver for seg. Dessuten leverer de saus og forretter til Henriettes som profilerer seg på høykvalitetsvarer der lam fra Oppdal inngår. Kurtseifer framhever det gode samarbeidet med Norsk Kylling på Støren, og forteller at hvitt kjøtt selger meget bra. - Langsiktighet og aksept i markedet er viktig for oss. Utfordringa er å få hylleplass i butikkene, sier Kurtseifer. Forseth peker på at folk blir mer og mer bevisst på hva de spiser, og at det er viktig for dem å satse på rene produkter. Samtidig ønsker bedriften å legge til rette for alle dem som nesten ikke har tid til å lage mat. - Folk er opptatt av mat, og mediene har mye fokus på det, sier Kurtseifer.

Diplomkokker

Siden kvalitet står høyt i fokus og bedriften ikke har skiftarbeid, har den vært attraktiv blant diplomkokker, som arbeidsplass. Bedriften har 15 ansatte fordelt på 12 årsverk. - Det er utrolig dyktige fagfolk som har valgt å være her, sier Kurtseifer. Mannfred Kurtseifer er tysk, og flyttet til Norge i 1984. Han traff ei norsk jente som han giftet seg med, og er så blitt boende i Norge. I tre år arbeidet han ved Royal Garden og 13 år ved Britannia. Medeieren John Forseth er fra Klæbu, og han gikk i lære på Prinsen og har seks års arbeidserfaring fra Britannia. Han har i tillegg jobbet i Sveits.

UTVIDER: Nybygg står på trappene, og daglig leder Manfred Kurtseifer og driftssjef John Forseth kikker på tegningene.