Nøyaktig på denne datoen, 5. august, ble Størenbanen åpnet i 1864. - Størenbanen var en av de første banene som ble åpnet. Den skapte en revolusjon i gauldalen. Det ble utbygd stasjonsbygder langs strekningen, for eksempel Melhus og Heimdal. Togstasjonene var med på å bygge ut bygdesamfunnene. Toget har utvilsomt bragt med seg mye positivt, sier pressesjef i Jernbaneverket, Jan Erik Kregnes.Spade og trillebårBygging av Størenbanen var en møysommelig prosess ettersom en på midten av 1800-tallet ikke hadde så mye annet å hjelpe seg med enn spader og trillebårer.Utstikkinga av banen skjedde i 1858, og 5. august 1864 kunne den høytidelige åpninga skje. Toget la avgårde, og alle stasjonene på strekninga var høytidelig pyntet med blomster og kranser. På Støren var det frokostservering og taler, og så gikk turen til Trondheim der åpningsfesten ble holdt i Stiftsgården. Banen kostet 2,88 millioner kroner.Jubileumstog16. august ruller et jubileumstog gjennom Gauldalen i anledning 150-årsdagen. Jernbaneverket skal sende av gårde et tog fra Norsk jernbanemuseum. Dette toget skal bruke 3,5 timer på turen mot 50 minutter som er ordinær reisetid mellom Trondheim og Støren i dag.

I samarbeid med ordfører Erling Lenvik i Midtre Gauldal og varaordfører Sigmund Gråbak, har Jernbaneverket satt opp en ruteplan.På stoppestedene håper Jernbaneverket at folk møter opp for å ha korte underholdningsinnslag, og gjerne i tidsriktige antrekk.