Laventre-busser blir ikke lenger satt inn i ruta til Hovin.

En av dem som er fornøyd med det, er politiker og hovinsbygg Gunnar Krogstad. Han har vært kritisk til bruk av laventre-busser på ruter som går sør for Melhus sentrum fordi han mener komforten blir for dårlig.

Færre seter

Dessuten har han vært opptatt av at laventre-bussene har færre seter enn ordinære busser, og at det fører til at det ikke er nok plasser til alle. Flere har tatt opp at de føler seg utrygge når de må stå i bussen når den kjører i 80 km/t, og at det er et paradoks når passasjererne oppfordres til å ha på setebelte.

- Jeg tror AtB er lydhør overfor det folk sier. Folk er misfornøyde med laventre-bussene. Det er mange fordeler med dem også siden en kan gå inn bak, og den er egnet for bevegelseshemmede, sier Krogstad.

Universell

AtB ville ha laventre-busser for å gjøre busstilbudet universelt slik at også funksjonshemmede og barnevogntrillere kan bruke bussen. Laventre-bussen er senket slik at det er lettere å komme seg om bord, men tilpassinga inni gjør at den har færre seter. AtB vil ha slike busser i Trondheim for å få folk fortere av og på bussen, og disse bussene ble også satt inn i ruter utenfor Trondheim fordi enkelte busser går fra Melhus til Hommelvik.

- Fra og med sist mandag blir det ikke brukt laventre-busser i rutetilbudet til Hovin, og den vil stoppe på Melhus. Det er blitt gjort en god del endringer i tilbudet, og dette er en av dem, sier trafikksjef Trygve Strand i Nettbuss.