Ny fylkesvei mellom Sandmoen i Trondheim og Tulluan i Klæbu skal betales gjennom blant annet bompenger via Miljøpakken,og bomstasjonen som er satt opp på Torgårdsletta, kan bli stående der i 15 år.

Bomstasjonen ble satt opp der for å skaffe inntekter til en ny fylkesvei,men også for å dempe trafikken på Åsvegen i Melhus.  Mange velger å kjøre Røddevegen/Åsvegen som en snarvei for å unngå bomstasjonen på Klett.

Daglig kjører 6000-7900 kjøretøy på strekninga Sandmoen-Tanem, og i 2040 kan trafikken være på 10.900-13.400 ifølge saksframlegget til fylkestinget.

Prislappen for ny fylkesvei varierer alt etter hvilken løsning som velges. Alternativ 1 som er vei ved foten av Vassfjellet, er beregnet å koste 930,5 millioner kroner. Velges alternativ 2 med vei over grusressursen ved Forset, vil dette koste 897,6 millioner kroner.

Fylkesrådmannen foreslår at fylkestinget som har møte 25. februar, legger til grunn en bompengeinnkrevingsperiode på 15 år, og at kostnaden for strekninga Sandmoen-Tanem blir 443 millioner kroner.

Om det ikke er mulig å få til et slikt kostnadsoverslag, skal fylkesrådmannen ifølge saksframlegget, legge fram en sak til fylkestinget om hvilke kostnadsbesparende tiltak som er aktuelle.