Fylkeskommunens og Miljøpakkens storsatsing på bussene i Trondheim førte ikke til at flere tok bussen.

Verken bytakst og 40 millioner kroner til å bedre rutetilbudet ga passasjerøkning. I stedet stoppet veksten i Trondheim helt opp høsten 2013. Før den tid var veksten på 5-10 prosent. Stansen i passasjerveksten og andre forhold førte til at AtB måtte spare 80 millioner kroner, noe som har gått hardt utover distriktstilbudet.

Dette kommer fram i saksframlegget til fylkestinget. Fylkesrådmannen mener at det er viktig å foreta grundig analyse- og utredningsarbeid før en ny anbudsperiode trer i kraft. Atb hadde ikke tid til å analysere behovet i Trondheim før nåværende anbudsperiode trådte i kraft. Bussruter som hadde vært uforandret i mange år, ble videreført.

Fylkesmannen foreslår at AtB gjennom analyser og utredninger finner det optimale rutetilbudet i Trondheim, og at Trondheim kommune sikrer kollektivtrafikken nødvendig fortrinn framfor biltrafikken. Videre at Trondheim kommune planlegger for høyere bolig- og næringstetthet langs hovedårene og rundt knutepunktene for kollektivtrafikken.

Nå stanger bussene i bilkøa fra Tonstad og sørover i rushtida.

AtB ønsker å inkludere nærområdet til Trondheim. Før nye anbudspakker, vil AtB ha behov for å bruke tid og ressurser på planlegging og utredning, og fylkesrådmannen mener at det trengs mer enn en million kroner til dette. Denne millionen skal hentes fra Miljøpakken som er finansiert av bompenger og offentlige tilskudd.