Trafikken er flyttet tilbake til sin vanlige trasé på E6 ved Håggån. Nå går trafikken under overgangsbrua som er bygd på stedet, opplyser Statens vegvesen.

Betongen klar

Betongarbeidene er ferdige, men før overgangsbrua kan tas i bruk, må det etableres løsmassefyllinger inntil brua. Utlegging av løsmasser er arbeid som forutsetter blant annet at det ikke er tele, frost og snø. Derfor starter arbeidet med å bygge løsmasseramper inn mot brua så tidlig som mulig våren 2015.

Byggingen av overgangsbrua har pågått siden mai 2014. I byggeperioden er E6-trafikken avviklet på omkjøringsveg. Byggearbeidet er nå ferdig, og trafikken er ført tilbake på opprinnelig E6-trasé.

Overgangsbrua inngår i en helhetlig plan for området hvor trafikksikkerhet er en viktig målsetning. Brua har til hensikt å sikre en trygg kryssing av E6 for:

  • Landbruket

  • Busspassasjerer (ny bussholdeplass bygges i tilknytning til brua)

  • Friluftsliv (blant annet laksefiskere)

- Etablering av bru medfører at dagens krysningspunkt for landbruk kan stenges fysisk, og også denne strekningen av E6 kan utrustes med midtdeler, sier byggeleder Idar Lillebo i Statens vegvesen.

Statens vegvesen er byggherre, mens den lokale entreprenøren Børset og Bjerkset AS har bygd brua. Rambøll Norge har prosjektert brua.

Brua er 47 meter lang og består av 115 tonn armering og 450 kubikkmeter betong.

Vegvesenet opplyser at arbeidet er gjennomført uten ulykker eller alvorlige helse, miljø og sikkerhet-hendelser. Avvikling av E6-trafikken har også fungert bra uten noen registrerte uhell. Byggherrens og entreprenørens øverste målsetning er å unngå skader, og prosjektet er veldig tilfreds med at dette er oppnådd.

- Godt håndverk

- Børset og Bjerkset Entreprenør har utvist godt håndverk ved bygging av brua. Vi i Statens vegvesen synes det er bra at lokale entreprenører viser interesse i byggearbeid tilknyttet vegprosjekter, sier Lillebo.

Det har kostet ca. 7 millioner kroner å bygge brua som nå er ferdig.

Kilde: Statens vegvesen