Forbrukerrådet opplyser at de har fått mange telefoner fra foreldre som har følt seg lurt til å kjøpe bilder av barna, etter at en fotograf har vært på skolen eller i barnehagen og tatt bilder av barn og unge.

Nå står du imidlertid sterkere som forbruker.

Ulovlig å være utydelig

En lovendring sørger for mer ryddige forhold nå, forteller Edith Kristin Nøkling i Forbrukerrådet:

- Før fikk folk bilder uten at de hadde ment å bestille noe, mens fotografen påstod at de hadde en avtale. Siden i sommer skal det være klinkende klart at du bestiller, når du gjør det på nettet. Hvis du skal bestille ved å trykke på en knapp på en nettside, må den være merket med «bestilling med forpliktelse til å betale», eller lignende.

- For fotografen er det ulovlig ikke å ha dette på plass, og da er du rett og slett ikke bundet av avtalen, opplyser Nøkling. I tillegg skal du på forhånd ha fått tydelig informasjon om hva du kjøper og alle kostnader.

Forbrukerrådet har også blitt kontaktet om at barn har bestilt bilder, og så får foreldrene regningen.

- De forteller at barna har fått innloggingsinformasjon i sekken, og har vært utålmodige etter å sjekke hvordan sveisen ble på bildet. Plutselig har de bestilt. Det er heller ikke tillatt, påpeker Edith Kristin Nøkling. - Du må nemlig være 18 år for å gjøre en slik avtale.

Lov å angre

Men det finnes en utvei også om du har bestilt med vitende og vilje. Alt du har kjøpt på internett kan nemlig angres. Sammen med bildene skal du få et angreskjema, og du behøver ikke å oppgi noen grunn, men du må betale returen selv.

Regiondirektøren forteller at mange foreldre reagerer på at de automatisk får en stor pakke bilder, men bare vil ha ett eller to. Og hun minner om at de kan være med og påvirke hva de får.

- Det er skolen og foreldreutvalgene som hyrer inn fotograf, så ta det opp der, kanskje kan standardpakken kuttes ned hvis mange vil det. Dette er dyre produkter og kjære minner, så legg litt arbeid i å finne en seriøs fotograf, oppfordrer Edith Kristin Nøkling i Forbrukerrådet.

Mer om angreretten

Slik kan du klage

Kilde: Forbrukerrådet