Storlykkjgrenda ligger få kilometer sør for Støren sentrum, og besto i tidligere tider av sju gårdsbruk som alle var i drift.

Da Dovrebanen ble bygd og sto ferdig oi 1921, så delte denne grenda i to, med to gårder på den ene sida og fem på den andre. Men ikke nok med det – gården "sy i Storlykkja" endte med gårdstun på den ene sida og nesten all jorda si på den andre, og Norges Statsbaner mente at en usikret planovergang ville være greit nok som avlingsvei og ferdselsvei for dyr og folk.

Les også: Her blir du huseier for en halv mill.

Gikk til sak

"Gammel-Henrik" Storløkken var ikke enig – Han gikk til sak for å få en tilfredsstillende løsning – og vant!

Rett ved tunet på gården ble det bygd en staselig undergang i Størengranitt, som den dag i dag pryder eiendommen med sin utforming og historie.

Dette tenkte dagens eier, Louise Siler Elsouri, det måtte være mulig å utnytte. Og for et par år siden, startet byggingen av bygget som i dag står ferdig, og har fått navnet "Lokstallen".

Jernbanehistorie

Det har aldri vært lokstall her, men toget stoppet her helt fram til 1967, og "Gammel-Henrik" ble ansatt som smed for jernbanen og jobbet i lokstallene på Støren. Det var nok også han som overtok de gamle støpejernsvinduene som ble skiftet ut fra lokstallene, og etter å ha vært lagret på gården i mange år, pryder de nå den nye Lokstallen.

Les også: Tok hjertelig imot Emilia fra Sverige

I den nye Lokstallen er det et stort selskapslokale i hovedetasjen, mens det er hestestall i sokkelen. Selskapslokalet har plass til minst 40 personer, og enda flere alt etter som hvordan lokalet møbleres.

Modelljernbanedrømmen

For å dekorere selskapslokalet og formidle jernbanehistorie skal Louises far, Gerald Siler, bygge to modelljernbaner – Den ene en historisk jernbanelinje i USA som fraktet gull og sølv gjennom "det ville vesten", og den andre med Dovrebanen som mal.

– Dette er en drøm han hatt lenge, som han endelig får oppfylt, smiler Louise.