Til tross for bekymringen over at Norsk Kylling kan være på flyttefot, gjør likevel utsiktene til å få ny E6 at ordfører Sivert Moen i Midtre Gauldal ser lyst på framtiden for bosetting og næringsliv i kommunen.

- Hindrer Midtre Gauldals utvikling

– Hvis bare Gunnar Krogstad skjerper seg litt!

Moen sier det med et smil om munnen, men dette er alvor. De liker ikke at Gunnar Krogstad jobber for å beholde dagens to felt forbi Hovin.

– Beskjeden fra Nye Veier er krystallklar: Hvis dere ikke regulerer til fire felt, blir det ikke vei!

Les også: Brevet fra Nye Veier

Næringsrådgiver Knut Magne Lundemo kommer fra Oppdal, og kjenner utfordringene med E6 gjennom dalen og arbeidet med å få ny vei, gjennom mange år.

– Det de holder på med på Melhus nå, det er direkte å hindre Midtre Gauldals utvikling. De setter en propp for utviklingen av dalen helt ned til Oppland med dette.

- Flaskehals på Hovin

Lundemo er synlig oppgitt over Krogstad, som tar opp kampen mot å bygge fire felts vei gjennom Hovin.

– Vi kan ikke lage flaskehals på Hovin. Næringslivet trenger to ting: Vei og bredbånd.

Han mener at det store drawbacket for næringslivet i Trøndelag, uten tvil er den dårlige E6’en som noen steder er mer for en traktorvei å regne.

– Vi må huske at lageret til bedriftene ikke er i lokalene, men de ligger på bil.

- Aldri imot fire felt

Gunnar Krogstad mener kollegene i Midtre Gauldal har misforstått litt, basert på det som er skrevet i Trønderbladet.

Han understreker at arbeidet med å bruke mest mulig av dagens vei forbi Hovin ikke vil bremse arbeidet med ny E6.

– Det har aldri vært sånn at jeg har vært prinsipielt imot firefelts vei. Men det er snakk om å prøve å finne en løsning, slik at man kan utnytte mest mulig av veien som er der i dag. Og i tillegg spare mest mulig dyrka jord. Jeg trodde Senterpartiet også var opptatt av det, men det får Moen og Fløttum (Svein, red.anm.) svare for selv, sier ordfører Gunnar Krogstad på kritikken fra kollegaen i sør.

Som Trønderbladet har skrevet, gikk et enstemmig formannskap tirsdag inn for å legge til en formulering om at Statens vegvesen også skal utrede alternativet hvor man i størst mulig grad bruker dagens E6 i den nye veien. Og de forutsetter vegvesenet forsøker å bruke så lite dyrka jord som mulig.

Lovet at det ikke bremser

I forrige uke var Krogstad i samtaler med både Statens vegvesen og Fylkesmannen om E6 forbi Hovin. Prosjektleder Lars Bjørgård har forsikret Krogstad om at ny E6 gjennom dalen ikke vil bli forsinket, selv om melhuspolitikerne prøver å få til en løsning hvor man bruker dagens trase, og kanskje går ned til to felt.

– Bjørgård sier klart at dette ikke forsinker, sier Krogstad.

Han mener tvert imot at det arbeidet de nå gjør ikke vil forsinke prosessen, men at det kanskje kan forhindre at fylkesmannen i neste omgang vil legge ned innsigelse mot planene.

– Da hadde vi i alle fall rykket tre hakk tilbake. Jeg tror heller dette kan være en mer effektiv måte å gjøre det på, sier Krogstad.

Næringsrådgiver i Midtre Gauldal kommune, Knut Magne Lundemo, sier at det melhuspolitikerne nå gjør, er å hindre utvikling i Midtre Gauldal. Foto: Marthe Eid
Ordfører i Melhus, Gunnar Krogstad, sier at Moen og co har misforstått. Han er lovd at det å se på mulighetene for å bruke mer av dagens trasé for å spare dyrka jord, ikke vil bremse tidspunktet for når ny E6 gjennom dalen vil komme. Foto: Gunn Heidi Nakrem