Det sier Hans Malum.

Først flyttet vegvesenet busskuret fra parkeringsplassen ved Coop Marked på Bjørgen nede ved Osøybrua. Så ble en ny bussholdeplass laget midt i avkjøringsfeltet fra riksvegen inn mot Forbygda og Singsås. Nå krever Hans Malum at vegvesenet må revurdere plasseringen.

– Jeg reagerte da jeg fant ut at vegvesenet hadde flyttet buss-skuret fra butikken og ned til avkjøringen til Osøybrua. Der står det midt i veien for utsynet til riksvegen for bilister som kommer over brua. Jeg skrev derfor et brev til vegvesenet som heldigvis flyttet skuret halvannen meter inn fra vegen, men det er fortsatt ikke optimalt, forteller Malum.

Der buss-skuret opprinnelig stod, ved parkeringsplassen på Coop Marked Bjørgen, er området nå sådd i med gress, og holdeplassen er plassert ved avkjøringsfeltet fra riksvegen. Dette er uholdbart mener Malum.

– Det strider mot både plan-og bygningsloven og reglementet til Statenss vegvesen. I Trafikksikkerhetshåndboka står det at en holdeplass skal legges etter et kryss, ikke foran. I tillegg er det ikke lagt opp for personer i rullestol eller rullator her, her er det en stigning på 60 cm som disse må forsere for i det hele tatt komme seg om bord på bussen. Ikke nok med det, hvis en buss stopper i avkjøringsfeltet må biler som kommer bak kjøre forbi og havner da i kjørefeltet på riksvegen igjen. Dette kan da umulig være hensiktsmessig? spør Malum.

Statens vegvesen har derimot ingen betenkeligheter verken med flytting av den gamle bussholdeplassen ved butikken, eller plassering av de to nye holdeplassene.

– Grunnen til at bussholdeplassen ble flyttet fra parkeringsplassen ved butikken er enkel. Det var en uheldig plassering når bussen kom kjørende inn, og vanskelig å manøvrere seg forbi parkerte biler på stedet. I tillegg var det vanskelig å se hvorvidt det sto passasjerer og ventet på buss eller om de stod der av andre grunner, sier Magne Uvsløkk i vegvesenet.

- Biler bak bussen må vente

At den nye holdeplassen blir plassert ved avkjøringsfila inn til Forbygda og Singsås ser ikke Uvsløkk heller på som et problem.

– Det er såpass lite trafikk der, at dersom det kommer biler bak en buss som stopper på holdeplassen, må bilen bak bare finne seg i å vente, sier han.

Av trafikksikkerhetsmessige grunner bør holdeplasser normalt legges etter kryss står det i Statens Vegvesen håndbok 017 som gir generelle retningslinjer for universell utforming av bussholdeplasser. De to ferske holdeplassene på Singsås er derimot plassert like før kryss, både ved Osøybrua og ved innkjøring til Singsås og Forbygda.

Ikke kjent med reglementet

Uvsløkk sier derimot at han ikke er kjent med dette reglementet.

– At en holdeplass skal plasseres etter et vegkryss er jeg ikke kjent med. For de nye holdeplassene på Singsås gjenstår det nå kun asfaltering, så er de så godt som ferdige, sier han.

Hans Malum på sin side er forferdet over at vegvesenet ikke følger reglementet for universell utforming av bussholdeplasser som i tillegg er utarbeidet av etaten selv.

– Det er helt utrolig. De nye holdeplassene virker ikke gjennomtenkt i det hele tatt, sier han.

ENGASJERT: Hans Malum sier han er opptatt av trafikksikkerhet, og kjemper nå for at de to nye bussholdeplassene på Singsås må endre plassering.