KOMMENTAR: Vi blir visst aldri ferdig med å diskutere E6 her i Melhus og Midtre Gauldal. Nå for tiden er det spørsmålet om et kryss på Ler som opptar mange. Det er ganske nøyaktig én måned siden Trønderbladet kunne fortelle at utbyggingsselskapet Nye Veier ønsker å kutte ut det planlagte E6-krysset på Ler. Selskapet forsøker å kutte kostnader med veiutbyggingen, og jakter forenklinger langs hele E6-strekningen.

Uten avkjøring til Ler, vil ny E6 fra Melhus og sørover kun ha avkjøringer ved Skjerdingstad og Hovin. Avstanden mellom de to punktene er 16 kilometer. Det er ikke spesielt langt, ifølge Nye Veier, men i Melhus er mange politikere av en annen oppfatning. Hvilken samfunnsnytte har en E6 for lokalbefolkningen, hvis det ikke er mulig å komme seg inn på veien? Man risikerer at gamle E6, som skal bli en lokalveg, får tilnærmet like mye trafikk som i dag. Det vil selvfølgelig få konsekvenser for tettstedene og utviklingen der. Det høres rart ut at vi skal få ny E6, men ingen mulighet til å svinge av verken på Kvål, Ler eller Lundamo. All trafikk til og fra disse tettstedene vil da skje på gamle E6 fra Hovin eller Skjerdingstad.

Noen tar til orde for at man kan gå med på forenklinger nå, og få inn kryss og forbedringer senere. Det er å tro på julenissen. All erfaring tilsier at disse forbedringene aldri vil komme. Staten, gjennom Nye Veier og Statens vegvesen, kommer til å gå videre til nye veiprosjekt som er viktigere enn et ekstra-kryss på Ler. Dette har vi smertelig fått erfare på Søberg, der det slett ikke er bygget noen avkjøringsramper i ettertid av E6-omleggingen. De har nå 500–600 lastebiler per døgn dundrende gjennom boligområdet.

Lokalpolitikerne både i Melhus, Midtre Gauldal og Rennebu er under et hardt press for å gå med på kutt. Nye Veier har som mål å spare inn 20 prosent av anslåtte kostnader. Klarer de ikke det, truer de med å utsette hele E6-byggingen til 2035 i stedet for 2027. Men en lavpris-E6 vil være en dårligere løsning for innbyggerne i de tre kommunene enn den løsningen som er foreslått nå. Det er allerede en barbert og utsatt versjon vi ligger an til å få. Lokalpolitikerne bør derfor kjempe imot Nye Veiers kutt og trusler alt det de klarer.