Kommentar: Det begynner for alvor å stramme seg til i E6-utbyggingen. Nye Veier står på sitt, og setter politikerne i Melhus i en vanskelig posisjon: Skal de velge Lerkrysset eller snarlig byggestart?

Nye Veier fastholder at det ikke lar seg gjøre å bygge Lerkrysset og samtidig få snarlig byggestart. Veiselskapet har rett og slett ikke penger nok til å få ferdig veiutbyggingene sine innen 2027. Hvis de ikke klarer å kutte kostnadene med alle veiprosjektene med 20 prosent vil noen måtte vente til 2035, sier de. E6 Melhus-Ulsberg er blant prosjektene som er i faresonen.

Men dette er en beskrivelse som ikke alle helt tror på. E6 Melhus-Ulsberg blir splittet i tre delprosjekter, og dermed øyner mange håp om at E6 Melhus-Kvål kan starte snarlig uavhengig av om Nye Veier når sitt innsparingsmål. Dessuten er E6 i Trøndelag allerede i bunnen av prioriteringslista. Og vil nå egentlig et enkelt kryss på Ler utgjøre nok til å forsinke hele E6-utbyggingen sør for Trondheim?

Dette kaller Nye Veier for Ole Brumm-holdninger. Ifølge veiselskapet går det ikke å si ja takk til begge deler. På gårsdagens næringslivsmøte i Melhus viste utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier fram et bilde av Ole Brumm som forsøker å få den siste honningen ut av en tom krukke. Det provoserte nok en del.

På tirsdag skal formannskapet si ja eller nei til sparetiltakene fra Nye Veier. Så skal saken opp i kommunestyret 21. november. Det er allerede klart at det er uenighet blant politikerne om Lerkrysset.

Til sjuende og sist er det to valg politikerne må ta: Tror de på Nye Veiers trusler om at et Lerkryss vil forsinke E6-utbyggingen? Hvis svaret er ja, blir det andre valget om Lerkrysset er mer verdt enn å vente åtte år ekstra på E6.