KOMMENTAR: Mens vi venter og venter på byggestart for E6 Melhus-Ulsberg, er det nå klart for ny E6 gjennom Soknedal. Mens det er Nye Veier som skal bygge E6 Melhus-Ulsberg, er det Statens vegvesen som er byggherre for E6 Soknedal.

Begrunnelsen for å opprette Nye Veier var å bygge sammenhengende strekninger, og ikke klattvis. Det skal gi billigere veiutbygginger og redusere anleggstiden. Da er det ulogisk at regjeringen valgte å ta den 6,5 kilometer lange strekningen i Soknedal ut av det store E6-prosjektet. Både nord og sør for Soknedal er det Nye Veier som skal bygge ny E6. Først trodde vi at dette var dårlige nyheter for E6 i Soknedal, men det viste seg å være motsatt.

For da Nye Veier kom jublet vi over at E6 Melhus-Ulsberg var med på den såkalte prioriterte listen. Den jubelen har stilnet. I stedet kan vi prise oss lykkelig over at E6 Soknedal ble skilt ut som et eget prosjekt og gitt til Statens vegvesen. Det har sørget for at den strekningen får byggestart langt tidligere enn resten av E6.

Veiutbygging er belastende, og folk i Soknedal kommer til å merke at det kommer en ny vei. Det kommer til å bli tre år med svært mye tungtrafikk, anleggsmaskiner og sprengninger. Allerede 9. oktober stenger fylkesvei 651 i ni uker, og mange vil få en lang omkjøringsvei. Det er likevel verdt det, for en ny E6 gjennom Soknedal er etterlengtet.

Det har vært mye strid omkring Nye Veiers prosjekter, særlig fordi selskapet ønsker å kutte kostnadene ved å fjerne planlagte kryss. Men rundt Statens vegvesens planer i Soknedal har det vært langt fredeligere. Imidlertid har også Statens vegvesen en kuttliste for veiprosjektet i Soknedal. Det er særlig lokalveiene og gamle E6 som kan gå glipp av ønskede utbedringer.

Vi får se hvordan prosjektet går, og krysse fingrene for at det ikke blir nødvendig å gjøre kuttlista til virkelighet.