Inge Krokstad og Sverre Sommervold tar avskjed med lokomotiv 255 på Støren stasjon 13. april 1975. (Foto: Privat)

Inge Krokstad og Sverre Sommervold tar avskjed med lokomotiv 255 på Støren stasjon 13. april 1975. Foto: Privat

Denne notisen sto i Adresseavisen etter at lokomotivet ble kjørt fra Støren i 1975.

Denne notisen sto i Adresseavisen etter at lokomotivet ble kjørt fra Støren i 1975.

Tok avskjed med et trofast lokomotiv

Jeg var fem år og damplokomotivet skulle skrotes.

Tog er tema for tiden! Jeg ser at «mysteriet» om det gamle toget er oppklart, men da jeg så dette bildet tenkte jeg først på dette, som min morfar laget til meg fra Støren stasjon 13/4 1975. Jeg var 5 år den gangen, og damplokomotivet skulle skrotes. På baksiden av bildet skrev min morfar i 2006 hvordan det hele endte, og loket er fortsatt i drift, hver søndag på Gamle Vossebanen.

Her er det min bestefar skrev om lokomotivet:

Loket kom i første omgang bare til Otta pga. varmkjørt veivlager. Til jernbanemuseet kom det aldri. Det havnet i Bergen hvor det blev plukket sønder og samen og reparert det som måtte til for å få det i tipp topp stand igjen. Hvor mange arbeidstimer gikk med vet jeg ikke eksakt, men alt arbeide blev utført gratis både av private og NSBs verkstedfolk og selvfølgelig på fritida.

I dag går lokomotivet trofast i veterantog på Vossebanen mellom Bergen og Nesttun hvor alle som vil kan bli med. Det brukes gamle vogner.

Kvål 2/4-2006

Arvid Vennatrø

Inge Krogstad

Mer å lese på Trønderbladet:
 
Leses nå
 
Meninger

Slurver med blinklyset

– Her syndes det mye.

Klima og naturkatastrofer

Det hele startet med en stor hetebølge i Europa

De siste fem-ti årene har miljøvernere og klimaforkjempere varslet om et større antall naturkatastrofer som vil øke i styrkegrad.