Leder: Tidligere denne uka skrev vi at det (nesten) er klart for å bygge E6 i Soknedal. Harald Johnsen er prosjektleder, kjent som prosjektleder for Melhus-E6. Og kostnadsoverslaget er godkjent av Samferdselsdepartementet, 1,6 milliarder kroner. Nå er det bare å vente på at Stortinget godkjenner bomfinansieringen.

Snaut halvparten av kostnaden skal kreves inn i form av bompenger, på både gammel og ny E6. De som må punge ut på hver eneste kjøretur, vil trolig synes det er nok.

På E39 mellom Øysand har de betalt i 14 år og fire måneder. 31. januar var det endelig slutt. En av de næringsdrivende ble intervjuet og mente at nye E39 var verdt hver eneste tusenlapp i bompenger. Folk fikk en trygg og rask vei der det før var en farlig ferd på en smal og svingete vei forbi berghamrene.

I 2005 var fire - fem kilometer bomfri Melhus-E6 med ny Melhusbru ferdig etter 30 års planlegging og krangel om traseen. Så er spørsmålet. Når blir E6 egentlig bygd gjennom Gauldalen? Og hvor lang tid vil det ta?

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og stortingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) kommer med litt forskjellige opplysninger. Sandvik sier Statens vegvesen lovet at de kan gjøre hele E6 sør ferdig på fem år. Ifølge Torhild Aarbergsbotten tar det 15 år, som er normaltid for slike prosjekt, og hun hevder at Statens vegvesen ikke kan starte med bygging av E6 sør før tidligst i 2022.

Færre ulykker, kortere reisetid. Det er de største fordelene med en moderne vei. Den nye motorveien gjennom Østfold har hatt tre dødsulykker siden 2008. På 80-tallet var det 13 dødsulykker i løpet av en 14 dagersperiode, ifølge Aftenposten. I dag kommer kjøretøyene tryggere og raskere fram, av stor betydning for transport av varer og ikke minst blir folk mer mobile, det har betydning for arbeidslivet.

Nå venter vi på en god og trygg E6 mellom Oppdal og Trondheim, og videre nordover også, vi har en utdatert motorvei fram til flyplassen. Og til Røros går det en skral og farlig fylkesvei 30.