Fra en totalomsetning på 48 millioner ved Melhustorget i første halvår i fjor, steg tilsvarende beløp til 90 millioner kroner i år. De elleve nye forretningene som flyttet inn i oktober i fjor, da kjøpesenteret gjenåpnet etter omfattende utvidelse, står naturligvis for en stor del av omsetningsøkningen.

- De nye bidrar med en ren økning. Samtidig er det hyggelig å oppleve at også samtlige av de gamle forretningene opplever økt omsetning. Større lokaler har en betydning i dette, sier Ketil Reppe, som er konsulent for eierne av senteret.

I hvilken av forretningene økningen var størst, vil han derimot ikke gå inn på.

- Er totalomsetningen større enn ventet?

- Vi begynte med omtrent blanke ark i det nye senteret. Det var vanskelig å si på forhånd hvor stor omsetningen ville bli. Men vi må si oss godt fornøyd med det vi har oppnådd, sier Reppe.

Brillefint

- Torget har blitt mer innbydende og trekker flere folk, sier optiker Odd Sæter i Brillesalongen, når han skal begrunne den økte omsetningen for hans forretning til nå i år. Optikeren holdt til i senteret også før gjenåpningen, men flyttet inn i nye lokaler.

- For oss har det betydd mye at vi flyttet fra andre til første etasje i senteret, tilføyer han.

Sæter sier at den månedlige bruttoomsetningen har økt med 20-30 prosent i år. På spørsmål om økningen var forventet, sier han:

- Vi forventet en økning, men kanskje ikke fullt så mye.

Sæter påpeker at en omsetningsøkning var nødvendig med tanke på økt husleie og investeringer som følge av opprustingen av lokalene.

- Mer komplett

Også innehaver ved Cicelia Klær & Gaver, Dordi Hoel Refseth er strålende fornøyd med omsetningen i det nye Melhustorget.

- Varene er de samme, lokalet er det samme, men vi har bygd om hele butikken og opplever en kjempeøkning av omsetningen, sier hun.

Hoel Refseth mener senteret har fått et mer komplett tilbud, som trekker kunder også utenifra Melhus.

UTVIDER: Ved Brillesalongen har optiker Odd Sæter ansatt en ny person i år.