Etter at meldingen kom i dag morges om at partene i lærerkonflikten ble enige om å anbefale en ny arbeidstidsavtale for lærerne, slengte flere elever seg rundt og møtte opp på Gauldal videregående for undervisning.

Planleggingsdag

De må imidlertid vente én dag til for å komme tilbake på skolebenken.

– Vi fikk jo heller ikke vite om dette før pressekonferansen klokka halv ni, så denne dagen går med til forberedelser og møter.

– Bør klare dette

35 gauldalslærere organisert i Utdanningsforbundet har streiket ved skolen siden torsdag 21. august, noe som ifølge rektoren har ført til at opp mot 70-80 prosent av elevene ikke har hatt undervisningstilbud enkelte dager. Det får konsekvenser for resten av skoleåret.

– Vi har tross alt streiket bort åtte dager, og da må vi legge en plan for å ta igjen det tapte. Læringsmålene vil jo ikke bli endret, sier rektoren, som nå skal i møter med de tillitsvalgte og lærerne for å legge en ny kabal.

– Dette må vi se på i fellesskap, men poenget er at vi tidlig er i stand til å ha en oversikt over hvor vi har fått behov, og at vi ikke kommer i ei knipe der vi ikke har nådd fram når vi kommer til våren. Vi har et helt skoleår på oss, så det bør vi klare, sier han.

– Klokt med forlengelse

Avtalen som nå er anbefalt av både KS og lærernes organisasjoner (Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund, Norsk Lektorlag og Musikernes Fellesorganisasjon) innebærer at hele ansvaret for prosesser og avgjørelser om organisering av arbeidstiden legges til den enkelte skole og kommune. Dagens avtale om arbeidstid blir videreført i ett år, og ny avtale innebærer altså ikke mer bunden tid uten enighet lokalt.

Halvard Kjelås mener forlengelsen av dagens avtale er klok.

– Forøvrig synes jeg det er fornuftig at vi gjennom lokal enighet kan komme til alternative løsninger, selv om det blir stor forskjell på prosessen i små og store skoler. Sånn sett er det nok et gjennomslag for lokaldemokratiet. Vi får prøve ut hva som fungerer best. Jeg tror at både lærere og ledelsen er enige om at det er elevens læring som er viktigst.