Høye asfaltkanter, fortau uten ledelinjer og bratte trapper skaper utfordringer for blinde og svaksynte som vil benytte kollektivmidler fra Melhus sentrum. Det forteller Oddvar Øyan som er leder i lokallaget for Norges Blindeforbund og er rådgiver ved Statped på Gimse.

Mye på farten

Øyan bor i Melhus sentrum og er helt blind. Når han er på farten bruker han enten hvit stokk eller har med førerhunden Elli. Jobben ved Statped medfører en del reising.

Norges Blindeforbund har kjørte tidligere i sommer en aksjonsuke der temaet var transport, mobilitet og synlighet i trafikken, og dette er temaer lokallagsleder Øyan er opptatt av.

Buss og tog

Øyan og førerhunden Elli er en rutinert buss- og togbruker, og både han og førerhunden tar seg greit rundt omkring. Imidlertid hadde Øyan ønsket enda mer tilrettelegging. Nye fortau, deriblant utenfor Trøndertun der Øyan ofte tar bussen siden Statped er like ved, er under bygging. I første omgang kommer de med asfaltlag og ingen knottefelt, men etter sommeren skal de nye fortauene få ledelinjer ifølge Winsnes Maskin og transport som har oppdraget med å bygge fortauene.

- Oppmerksomhetsfelt med knotter betyr mye, sier Øyan.

Da fortauet utenfor Trøndertun kom, måtte Øyan spørre bussjåføren om han sto på rett plass.

I Melhus sentrum er det lagt inn taktile ledelinjer i fortau, og det er opphøyde gangfelt.

Sanntidssystemet

- For blinde er det ingen hjelp i sanntidssystemet. Jeg må spørre folk om når bussen kommer og om det er forsinkelser. Jeg har mistet noen busser i Melhus sentrum fordi jeg ikke fikk med meg at bussen sto på bussholdeplassen. Når sjåfører ser blinde med hund, skal de spørre om vi skal være med. Inne i bussen er det annonsering, forteller Øyan.

Førerhunden Elli hjelper også til med å fortelle at nå kommer det en buss til bussholdeplassen.

- Hun ser at bussen kommer, og da reiser hun seg og vifter med halen. Dette har hun lært selv, sier Øyan.

Øyan er godt fornøyd med å ta rutebuss, men han tror det hadde vært mulig å tilrettelegge enda mer for blinde og synshemmede.

- Det finnes teknologi der det leses opp de fem neste bussene når en trykker på en knapp, og det hadde vært praktisk å ha i Melhus. I Trondheim har de ei god løsning, sier Øyan.

Inne i bussene er det annonsering av bussholdeplasser, og det synes Øyan er praktisk.

- I Bergen har de tale på bergensk, og det er ikke så lett å forstå, opplyser Øyan.

Lystavle

Vi rusler bort til togstoppet. Skjermen med togavganger er utilgjengelig for blinde og svaksynte fordi det ikke annonseres med lyd - noe som skaper utfordringer når toget er forsinket.

- NSB-personalet er veldig oppmerksomme og jeg har alltid kommet meg velberget av og på toget. Imidlertid kan det være bratte trapper og det synes Elli og jeg er skummelt, sier Øyan.

TOGET: På togstoppet i Melhus sentrum er det kommet opp lystavle med informasjon om togavganger, men lystavla er ikke til hjelp for blinde som Oddvar Øyan. Foto: Gunn Heidi Nakrem
VENTER: Oddvar Øyan håper det kommer oppmerksomhetsfelt på de nye busslommene som her ved Trøndertun på Gimse. Foto: Gunn Heidi Nakrem