Bare et fåtall norske kommuner lever opp til innbyggernes forventninger om selvbetjeningsløsninger. Digitaliserte kommuner anses som de mest attraktive å bo og jobbe i. Dette fremgår av den årlige befolkningsundersøkelsen Telenor nylig gjennomførte blant et utvalg av innbyggerne i norske kommuner.

Vil gjøre jobben på nett

I årets undersøkelse går det frem at kommune-Norge er kommet kort på veien med å tilby sine ansatte gode digitale verktøy og sine innbyggere gode selvbetjeningsløsninger. Det er særlig innenfor helse- og omsorgssektoren, undervisning og teknisk sektor selvbetjeningsløsninger er etterspurte. Innbyggerne ønsker å kunne møte kommunen på digitale flater og utføre tjenester over nett, det være seg byggesøknader, søknad om skole- eller sykehjemsplass.

De viktigste funnene:

  • 42 prosent mener at kommunen de bor i bør bli flinkere til å ta i bruk ny teknologi.

  • 73 prosent av innbyggerne foretrekker å bli varslet fra kommunen via e-post.

  • 59 prosent av innbyggerne ønsker muligheten for å søke digitalt om barnehageplass, byggetillatelse, etc.

  • 20 prosent av innbyggerne ønsker kontakt med kommunen ved direkte oppmøte.

  • 49 prosent ønsker digital tilgang til eiendoms- og karttjenester.

  • 60 prosent av innbyggerne ønsker digital varsling fra kommunen i forbindelse med avvik/forsinkelser i offentlig transport.

  • 67 prosent av innbyggerne ønsker digital varsling fra kommunen i forbindelse med skred, giftutslipp eller annen forurensning.

  • 55 prosent ønsker digital kontakt med kommunen i forbindelse med branntilsyn og feiing.

  • 46 prosent av innbyggerne ønsker digital kontakt om pårørendeinformasjon fra hjemmesykepleien.

Attraktive å bo og jobbe i

Undersøkelsen viser at det er mange gode grunner for at kommunene bør tilby medarbeidere og innbyggere digitale verktøy og mulighet til selvbetjeningsløsninger.

– Et flertall av de spurte som jobber i kommunene anser seg som mer digitale i privatlivet enn på jobb. Dette betyr at de ikke føler de har tilstrekkelig verktøy til å gjøre en god jobb. Funn i undersøkelsen viser at kommunens digitale tilbud kan være avgjørende for om de ønsker å flytte dit. Det er derfor grunn til å anta at kommuner som er kommet langt i arbeidet med å tilby digitalt tjenestetilbud er mest attraktive å bo og jobbe i, sier Ove Fredheim, leder av bedriftsmarkedet i Telenor, i en pressemelding.